Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Negen uit negen”
19 november 2009 - De vijftiende editie van het Open Nederlands Rapid Kampioenschap voor de jeugd, waarvoor de TU/e voor de vijftiende maal gastheer was, werd zaterdag 14 november gehouden in het Auditorium. “Dit is het grootste eendaagse jeugdschaakevenement van Europa”, zegt toernooidirecteur en TU/e-alumnus Jos Schlangen. Vierhonderd jonge schakers spelen negen ronden van twintig minuten per persoon.
Foto: Rob Doolaard

Een van hen is Sourav Bhattacharjee. Hij speelt in de groep die geboren is in 2000. “Ik was ziek vanochtend en moest overgeven. Mijn vader vond niet goed dat ik ging, maar ik wilde zo graag.” Dus bracht zijn moeder, die als promovenda werkt bij de faculteit Electrical Engineering, Soerav toch maar de zaal. En niet voor niets; aan het eind van het toernooi heeft hij alle partijen gewonnen. “Negen uit negen”, zegt hij trots, met een grote glimbeker in zijn hand.

De openingszet deed universiteitssecretaris Harry Roumen voor Arlette van Weersel. Zij doet al vanaf het begin mee aan het NK Rapid. “De meeste deelnemers komen ieder jaar terug”, weet Schlangen, “en dat maakt het ook een bijzonder toernooi.”

Van de schaakbond KNSB was bestuurslid Monique Stam aanwezig. Als geluidsdeskundige roemt ze de akoestiek van het Auditorium. “Moet je horen, vierhonderd schakers, honderd begeleiders, en al die vrijwilligers zijn hier samen, en toch klinkt het (met ogen dicht) of je in een kleine rustige ruimte bent.”