Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

ID-Studenten scoren goed met BRAINS Award

20 november 2009 - Het lag een beetje in de lijn der verwachtingen, met acht TU/e genomineerden in de top 10. Toch was het uiteindelijk een verrassing dat drie van de prijswinnaars van de BRAINS Award 2009 Industrial Design studenten aan de TU/e waren. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Dynamo Eindhoven werden door de Eindhovense wethouder Erik van Merrienboer (Economische Zaken) de vier winnaars, uit ruim vijfenzestig inzendingen, bekendgemaakt. x1_s.jpg
De prijswinnaars van de BRAINSAward.

De hoofdprijs, de BRAINS Award,  van 6.500 euro ging naar Celine de Waal Malefijt. (Industrial Design). Haar inzending, ‘Transit Mantra’, werd door de vakjury als beste beoordeeld. Transit Mantra bestaat uit bollen die door middel van sensoren oplichten en geluid produceren wanneer er iemand langs loopt of fietst. Ontworpen voor donkere verkeerstunnels, zoals de Fellenoordtunnel.

“De verlichte tunnel draagt bij aan het gevoel van veiligheid. Ondanks dat het al in bijvoorbeeld Amsterdam wordt toegepast, is het concept nieuw in Eindhoven. Wij waarderen de duidelijke en aansprekende uitwerking van het idee. En wij verwachten ook dat de uitvoering van dit idee vrij eenvoudig te realiseren is”, aldus het juryrapport.

Winnares Celine was verrast: “Super vet, ik kan even niks uitbrengen. Ik ga het geld investeren in het verder ontwikkelen van deze ‘sprankel van technologie’ en in het uitbreiden van het ontwerpbureau dat ik met twee vriendinnen ben begonnen .

De prijs voor Duurzaamheid, een geldprijs van 5.000 euro toegekend door de Eindhovense gemeenteraad, ging naar Jordy Wubbels (Industrial Design) met zijn Licht-Sticker. Een sticker met zonnecellen die op de fiets geplakt kan worden en oplicht in het donker, ter vervanging van een door een dynamo aangedreven fietslamp.

De prijs voor Leefbaarheid, ook 5.000 euro werd gewonnen door Kati Brock, Ruud Görtz, Rik Hermans en Josien van Rijswijk (Industrial Design) met hun ‘Visualizing Sound’. Bierglazen die rood kleuren op plekken waar het geluid in een uitgaansgelegenheid te hard is en die groen worden, wanneer het aantal decibels onschadelijk is voor de oren.

Ook het publiek kon stemmen op het meest aansprekende idee. Ruim 2200 stemmen werden uitgebracht, Met een flinke meerderheid heeft Rocco Verdult (Design Academy) de publieksprijs, een geldbedrag van 2.500 euro in de wacht gesleept met zijn ‘Tijdelijke Ontmoetingsplekken’. Ontmoetingsplekken die plotseling ontstaan en volgens Verdult moeten bijdragen aan de ‘verspontanisering’ van Eindhoven.

Wethouder Van Merrienboer ziet een link tussen de vier winaars. “Ik fiets veilig met mijn Licht-Sticker naar huis na een avond stappen, word geïnspireerd door mijn omgeving wanneer ik door de Fellenoord-tunnel rijdt, kom onderweg een per toeval ontstane mobiele disco tegen en ben als ik thuis kom misschien wat aangeschoten, maar niet doof.” (RS)