Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eredoctoraat voor Canadese informaticus
25 november 2009 - De TU/e kent een eredoctoraat toe aan prof. William Arthur Stewart (Bill) Buxton, hoofdonderzoeker bij Microsoft Research en adjunct-hoogleraar aan de faculteit Informatica van de Universiteit van Toronto in Canada. Dat maakte het College van Bestuur van de TU/e gisteren bekend. x4_s.jpg
Prof. Bill Buxton.

Erepromotor is prof.dr. Kees Overbeeke van de faculteit Industrial Design. De uitreiking vindt plaats in het kader van de viering van de 54ste verjaardag van de TU/e op donderdag 22 april 2010.

Prof. Bill Buxton (60) krijgt de onderscheiding vanwege zijn excellente onderzoek op het gebied van de interactie tussen mens en computer. Binnen dit brede gebied heeft hij zich op een groot aantal onderwerpen gemanifesteerd, zowel in de universitaire wereld als in het bedrijfsleven. Hij heeft tientallen wetenschappelijke publicaties en een twintigtal octrooien op zijn naam.

Buxtons werk draait voornamelijk om de menselijke aspecten van technologie. Zijn onderzoek sluit daarmee goed aan bij onderzoek op het gebied van mens-systeeminteractie binnen de faculteiten Industrial Design en Industrial Engineering & Innovation Sciences van de TU/e. Sinds 2007 is Buxton lid van de Raad van Advies van de Eindhovense faculteit Industrial Design.

Volgens erepromotor Overbeeke is Buxton een visionair. “Hij heeft belangrijke ontwikkelingen in de mens-computerinteractie in gang gezet, zoals transparante, grijpbare en ‘multi-touch interfaces’.” Buxton is niet onbekend met Nederland: hij begon zijn loopbaan als musicus en bracht twee jaar door aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht. In 2007 publiceerde hij een zeer succesvol boek over design, met als titel ‘Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design’. (TJ)