Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ontdekking TU/e-studenten
Afval dumpen met je OV-Chipkaart
21 januari 2010 - Twee TU/e-studenten hebben afgelopen weekeinde bij toeval ontdekt dat ze met hun OV-Chipkaart afvalcontainers in hun wijk kunnen openen. Een woordvoerder van de OV Studenten Chipkaart, verantwoordelijk voor de introductie van het vervoerspasje voor studenten, zegt dat het een uniek geval betreft en dat de fout bij de gemeente Eindhoven ligt.

Stefan Forschelen, student Werktuigbouwkunde, en Jeroen den Hollander, student Industrial Engineering & Innovation Sciences, brachten zaterdag afval naar de ondergrondse container in hun wijk Hemelrijken in Eindhoven. “Toen ik klaar was, zag ik pas dat ik hem geopend had met mijn OV-Chipkaart en niet met de Stadpas van de gemeente”, aldus Forschelen. Ook afvalcontainers elders in de stad gingen open op vertoon van de vervoerspas. De twee huisgenoten seinden op maandag de gemeente in.

Een zegsman van de gemeente laat weten dat het onderzoek nog in volle gang is. Maar intussen is wel duidelijk dat onverwachte toepassing van de OV-Chipkaart beperkt is. Toegang tot bijvoorbeeld milieustraten is niet mogelijk.

Rob Sebes van OV Studenten Chipkaart kent het verhaal inmiddels. Hij is platgebeld door de media of dit de zoveelste miskleun is met het openbaar vervoersbewijs dat vanaf 1 februari voor alle studenten is verplicht. “We komen op basis van eigen analyse maar tot één conclusie: de fout ligt bij de beheerder van de afvalcontainers. Die zal vermoedelijk het eigen chipsysteem ‘te open’ hebben afgesteld, waardoor de lezer ook reageert op andere elektronische kaarten.”

Volgens hem is de OV-Chipkaart enorm goed beveiligd. Het is de afgelopen twee jaar niet eerder voorgekomen dat het nieuwe vervoersbewijs voor andere doeleinden kon worden gebruikt./.

Zie ook Wat betekent ‘ophalen’ bij OV-chipkaart?