Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Invloed BSA nog moeilijk te peilen
4 februari 2010 - De invloed die de invoering van het bindend studieadvies (BSA) op eerstejaarsstudenten aan de TU/e heeft, is nog moeilijk aan te geven. Volgens prof.dr. Ton van Leeuwen, voorzitter van de Centrale Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs (CCKO), lijkt het erop dat studenten eerder gemotiveerd zijn om over te stappen. Vijf faculteiten signaleren een serieuzere werkhouding.

Het CCKO heeft na de eerste tien weken van dit studiejaar, het zogeheten eerste kwartiel, de opleidingsdirecteuren om een indruk gevraagd van de voorlopige studieresultaten van de eerstejaars. Ook werd gevraagd hoe er wordt omgegaan met slecht scorende studenten.

Van een opmerkelijke invloed op de studieresultaten is nog geen sprake, zo concluderen de opleidingsdirecteuren. Wel ervaren zij een positieve invloed op de werkhouding en op zelfreflectie. Op Bouwkunde na, waar al intensieve studiebegeleiding plaatsvindt, hebben alle faculteiten voorwaarschuwingen afgegeven aan slecht scorende studenten. Ook zijn deze studenten erop gewezen dat ze tot 1 februari probleemloos konden switchen naar een hbo-opleiding.

In het eerste kwartiel heeft dertig procent van de eerstejaars minder dan de helft van het nominale aantal studiepunten voor dat kwartiel behaald. Aan het eind van het studiejaar moeten eerstejaars de helft van de in totaal zestig studiepunten behaald hebben om een BSA te ontlopen. Van Leeuwen: “Toenemende urgentie aan het eind van het studiejaar en het gebruik van herkansingen zijn factoren die dadelijk het eindresultaat nog positief kunnen beïnvloeden.” (HK)