Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Van Damme Beurs voor BMT-alumna
4 februari 2010 - Ir. Jannie Wijnen, alumna van de faculteit Biomedische Technologie, heeft donderdag 28 januari de eerste Marina van Damme Beurs gewonnen. Ze ontving een cheque van negenduizend euro. Er hadden zich 63 vrouwen ingeschreven voor de beurs, bedoeld om jonge vrouwelijke ingenieurs aan te moedigen in hun loopbaan.
Jannie Wijnen (rechts) en Marina van Damme. Foto: Bart van Overbeeke

Het was voor het eerst dat de beurs aan de TU/e werd uitgereikt. Naast de hoofdprijs voor Wijnen (28) waren er prijzen van duizend euro voor wiskundig ingenieur Cristina Onete (24) en bedrijfskundig ingenieur Marte Guldemond (27). Zij kregen hun prijs uit handen van de 79-jarige initiatiefneemster van de beurs, Marina van Damme. Van Damme wil met haar prijs jonge vrouwelijke ingenieurs in de wetenschap of het bedrijfsleven stimuleren om zich verder te verdiepen of te verbreden in hun loopbaan.

De jury omschreef Wijnen als een ‘vooruitstrevende vrouwelijke ingenieur met voorbeeldfunctie’. De BMT-alumna wil met de beurs als postdoc een half jaar onderzoek gaan doen naar borstkanker aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht. Daarna wil ze naar een postdocpositie in het buitenland. Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn noemde het grote maatschappelijke belang van dit onderzoek als een belangrijke reden om Wijnen de beurs toe te kennen.

Overigens liet hij weten dat de TU/e ook de beide andere genomineerden nog gaat bijstaan bij het realiseren van hun voorstellen. Cristina Onete wil jaarlijks een internationale netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke wetenschappers in de cryptografie organiseren en Marte Guldemond wil in ontwikkelingslanden veldonderzoek doen naar de praktische toepassing van concentrated solar power-installaties, waarbij door gebruik van zonnestralen en spiegels energie wordt opgewekt.

De prijs bestaat inmiddels al zeven jaar aan de Universiteit Twente en de beurs wordt sinds 2004 ook in Delft jaarlijks toegekend. Van Damme nodigt jaarlijks alle beurswinnaars bij haar thuis uit om zo een netwerk te vormen. Ook Wijnen kreeg daarvoor nu een uitnodiging. (IJ)/.