Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Drie miljoen voor ‘high potential’ onderzoek
4 februari 2010 - Medische beeldvorming, kernfusie en de eigenschappen van polymeren zijn de drie onderzoeksthema’s die elk één miljoen euro van de TU/e krijgen in het kader van de zogeheten High Potential Research Programs.

Het eerste gehonoreerde programma richt zich op geavanceerde beeldvormingstechnieken om hart en hersenen van patiënten beter te kunnen bekijken. Het onderzoek, onder leiding van prof.dr. Luc Florack van de faculteit Wiskunde & Informatica, richt zich op onderdelen van hart en hersenen die niet goed toegankelijk zijn met conventionele technieken, maar wel van grote betekenis zijn voor de gezondheidszorg. Florack wil tot een toonaangevende onderzoeksgroep komen die werkt op het snijvlak van beeldvorming, wiskundige modellering, algoritmiek, visualisatie en biomedische toepassingen.

Het tweede project dat een miljoen subsidie krijgt van de TU/e, is gericht op plasma’s voor kernfusie. Voordat over enkele decennia de ITER-kernfusiereactor succesvol energie kan opwekken, moeten wetenschappers nog veel kennis opdoen. De TU/e wil daarin een leidende rol spelen. Dit project wil drie belangrijke stappen zetten: de stromingen in een plasmareactor beter in beeld brengen en hierdoor een beter begrip hebben van de stromingen, om hiermee beter het brandende plasma te kunnen beheersen. Programmaleider is prof. dr. Niek Lopes Cardozo, hoogleraar op het gebied van kernfusie bij Technische Natuurkunde.

Polymeren op alle schalen
Een multidisciplinair team van polymeeronderzoekers van verschillende faculteiten gaat onderzoeken hoe het gedrag van polymeren precies samenhangt met de structuur van materialen op molecuulniveau. Lukt dit, dan is een volgend doel om polymeren zó te ontwerpen dat ze precies het gewenste mechanische gedrag vertonen. Het onderzoek wordt geleid door dr. ir. Leon Govaert, universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde (zie ook Op zoek naar de eeuwige jeugd).

De programma’s krijgen elk gedurende vier jaar een subsidie van 250.000 euro per jaar. De programma’s moeten een nationale en -waar mogelijk- internationale positie gaan verwerven en zo een duidelijke bijdrage leveren aan het profiel van het wetenschappelijk onderzoek van de TU/e. Voor de TU/e zijn de High Potential Research Programs ook een manier om vernieuwend en risicovol multidisciplinair onderzoek van jonge hoogleraren en hoofddocenten te stimuleren. Vorig jaar wees de TU/e al vier andere High Potential Research Programs aan. (IJ)/.