Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Van Ham tevreden over voortgang strategiediscussie
4 februari 2010 - Brainstormbijeenkomsten binnen de faculteiten en drie rondetafelgesprekken met externe belanghebbenden over de toekomst van de TU/e hebben de afgelopen maanden veel informatie en inzichten opgeleverd. CvB-lid mr. Jo van Ham is tevreden over de voortgang van de strategiediscussie. Eind deze maand bespreekt het College van Bestuur de resultaten.

Volgens Van Ham, voorzitter van de Regiegroep Strategie 2020, heeft elke faculteit de brainstormbijeenkomsten op haar eigen manier georganiseerd. “De ene keer zat het bestuur er wel bij, maar bij de faculteit Industrial Design was dat bijvoorbeeld niet het geval. Daar vond het bestuur dat men al veel overleg voerde met het CvB en daarom liet men de toekomstdiscussie graag over aan de medewerkers en studenten.”

Al met al hebben volgens Van Ham een paar honderd studenten en medewerkers met elkaar gediscussieerd over de externe ontwikkelingen waarmee de universiteit de komende jaren mogelijk te maken krijgt en over welke invloed deze kunnen hebben. Het stafbureau van het CvB heeft in die periode tientallen beleidsdocumenten van diverse instanties, universiteiten en andere kennisinstellingen in binnen- en buitenland doorgeploegd om een beeld te krijgen van relevante trends en ontwikkelingen.

Ook externe belanghebbenden hebben in januari input kunnen leveren middels drie rondetafelgesprekken. Die gesprekken hadden betrekking op het onderwijs en de jeugd, de kenniseconomie en de ingenieur. Van Ham: “Zo kwam uit gesprekken met vertegenwoordigers uit het voorbereidend onderwijs onder meer naar voren dat zij niet willen dat de TU/e haar toelatingseisen verlaagt. Dan blijft daar namelijk ook de urgentie bestaan om het niveau hoog te houden.”

De Regiegroep concludeert dat het geen optie is om zonder langetermijnstrategie op de huidige voet door te gaan. Van Ham: “Het zal nu een fascinerend proces worden om onze strategie voor de komende tien jaar vorm te geven, maar zowel externe als interne ontwikkelingen vragen om stevige beleidsinitiatieven.”

Op 24 februari bespreekt het CvB de resultaten, laat Van Ham weten. De maanden daarna zal er ook nog intern over gediscussieerd worden. In het vroege najaar moet de ‘Strategieschets TU/e 2020’ worden vastgesteld. (HK)/.

Zie: http://w3.tue.nl/nl/de_universiteit/strategie_tue_2020/.