Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Spaceboxen mogen blijven onder strikte condities
4 februari 2010 - De gemeente Eindhoven is bereid akkoord te gaan met het laten staan van 86 spaceboxen op het TU/e-terrein, waarvan op 1 maart de ontheffingsvergunning afloopt. Aan deze toestemming zijn wel zeer strikte condities verbonden, aldus collegelid mr. Jo van Ham.

Volgens Van Ham heeft er de afgelopen weken over dit onderwerp intensief overleg plaatsgevonden tussen de gemeente, de universiteit en Vestide, het huisvestingsbedrijf voor studenten. “Wethouder Mary Fiers heeft laten weten dat de gemeente bereid is om de spaceboxen ook na 1 maart te laten staan. Dit echter alleen onder zeer strikte condities”, zo zei Van Ham maandag 1 februari in de universiteitsraadvergadering. Zo moet er snel uitzicht komen op een structurele huisvestingsvoorziening op het TU/e-terrein en daarvoor moet nog voor de zomervakantie een aanpassing gemaakt worden in het bestemmingsplan voor het TU/e-terrein.

In de ontwikkelingsvisie voor het terrein, die in september 2009 werd aangeboden aan de gemeente, staat dat er in totaal een bouwcapaciteit voor ruim zes- tot zevenhonderd wooneenheden is. Daarbij wordt uitgegaan van woongebouwen in drie lagen aansluitend op de Potentiaal-toren, het huidige onderkomen van de faculteit Electrical Engineering. Deze faculteit zal over drie jaar de betrokken gebouwen verlaten, waarna begonnen kan worden met de bouw van de wooneenheden. Zoals het zich nu laat aanzien, mogen de spaceboxen tot die tijd blijven staan. Tegen de beslissing van de gemeente kan overigens nog bezwaar aangetekend worden. (HK) /.