Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bestuur wil niet reageren op 'Untergang' Bouwkunde
9 februari 2010 - Het bestuur van Bouwkunde wil niet reageren op het YouTube-filmpje van twee studenten die in een persiflage op ‘Der Untergang’ -een film over de laatste dagen van Hitler- de problemen aan hun faculteit aan de kaak stellen. Volgens directeur bedrijfsvoering dr. Paul Scholte is het bestuur “in goede samenspraak met studenten en docenten” bezig met een ontwikkelingsplan voor de faculteit, waarover hij nog niet wil uitweiden.

De scène uit Olivier Hirschbiegels ‘Der Untergang’, waarin Adolf Hitler beseft dat hij de oorlog aan het verliezen is, wordt al jaren gebruikt voor de meest uiteenlopende parodieën. Onder meer het overlijden van Michael Jackson, de recente lancering van Apples iPad én alle Hitler-parodieën zelf inspireerden tot YouTube-filmpjes waarin een flippende Führer zijn gal over het gebeurde spuwt.

“Wij hopen dat, doordat het al veelvuldig gepersifleerd is, de lading van de scène verdwenen is”, aldus zesdejaars Architectuurstudenten Jeroen en Emiel, die alleen hun voornamen bekend willen maken. De twee willen met het filmpje vooral vermaken, benadrukken ze. “Daarnaast willen we duidelijk maken dat wij met z’n allen, studenten en medewerkers, verantwoordelijk zijn voor de toekomst van Bouwkunde. We hebben dan ook bewust geen namen genoemd of met het spreekwoordelijke vingertje gewezen.”

Volgens de masterstudenten laat het filmpje, sinds een week online, het worstcasescenario voor de Bouwkundefaculteit zien wanneer niets aan ‘de huidige situatie’ wordt gedaan. Ze doelen onder andere op het tekort aan docenten en de kosten die tegenwoordig worden berekend voor materialen in de werkplaats. In de persiflage gaat Hitler door het lint omdat de TU/e-faculteit failliet is en hij ‘zonder eergevoel’ naar Berlijn wordt gestuurd voor zijn master. “Hoe kan de faculteit failliet zijn? We betalen nu toch onze maquettes?” Om er geëmotioneerd nog wat andere persoonlijke frustraties, over zinloos geslijm op kijkavonden en zijn eindelijk geactiveerde OV-chipkaart, aan toe te voegen.

Volgens de studenten zijn de reacties op het filmpje, onder andere opgepikt door Omroep Brabant, overwegend positief. Directeur bedrijfsvoering Scholte daarentegen klinkt ‘not amused’ en laat het kortweg bij: “We hebben besloten er geen commentaar op te geven”. (MvdV)