Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Drie TU/e’ers in finale Shell BaMa Prijs 2009
4 maart 2010 - Drie TU/e’ers zijn uitgenodigd voor de finale van de Shell Bachelor Master Prijs 2009 op 9 maart in het Shell Technology Centre in Amsterdam. De multinational vergeeft deze scriptieprijs in samenwerking met de drie technische universiteiten. De beste zeven scripties op het gebied van duurzame ontwikkeling en technologie zijn ingestuurd door studenten van de Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en de TU/e.

De drie finalisten van de TU/e zijn Rudmer Buruma en de inmiddels afgestudeerde Jos Reijnders en Anitha Sarkar. Reijnders is onderzoeker bij verbrandingstechnologie van Werktuigbouwkunde, Sarkar promoveert bij Technische Natuur-kunde. Werktuigbouwkundestudent Buruma heeft zijn bachelor eindproject ingezonden. “Het is een onderzoek naar de mogelijkheid om de uitstoot van koolstofdioxide in uitlaatgassen te reduceren met behulp van een condenserende warmtewisselaar.” Tijdens de elevator pitch wil hij de jury overtuigen van het feit dat koolstof emissies reduceren erg belangrijk wordt in de toekomst en dat zijn manier bovendien erg innovatief is. De nominatie betekent erg veel voor Buruma. “Ik heb ontzettend veel tijd in mijn project gestopt omdat ik het leuk vond en graag resultaten wilde zien. Ik kreeg er al een acht voor. Dat ik in de finale sta, zie ik als een extra beloning.”

Wanneer hij de jury, waarin ook TU/e-rector magnificus prof.dr.ir. Hans van Duijn plaatsheeft, kan overtuigen, kan hij 2.500 euro mee naar huis nemen. Voor de beste masterscriptie ligt het dubbele klaar. De winnende master moet een wetenschappelijke doorbraak en internationale uitstraling en impact kunnen aantonen. (NS)/.