Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkunde: compacter met minder franje
4 maart 2010 - De instroom van nieuwe studenten bij Bouwkunde moet met een derde omlaag. Ook verdwijnt de komende jaren een deel van de leerstoelen en staan fusies tussen een aantal groepen op stapel. Dat staat in de visie voor 2014 die het faculteitsbestuur op 18 maart gaat voorleggen aan het College van Bestuur van de TU/e.
Studievereniging CHEOPS hing deze week groene emmertjes op om ideeën van studenten en docenten te verzamelen over de toekomst van Bouwkunde. Foto: Bart van Overbeeke

Volgens decaan prof.ir. Jan Westra kán zijn faculteit niet anders: “Vanuit de lengte of vanuit de breedte; Bouwkunde moet compacter worden. Het College van Bestuur houdt ons nu nog de hand boven het hoofd, maar vanaf volgend jaar moeten we, net als Delft, op nul gaan draaien”, zegt hij, doelend op de begrotingstekorten waarmee de faculteit al jaren kampt.

Met een circa tweeduizendkoppige studentenpopulatie en jaarlijks zo’n vierhonderdvijftig nieuwkomers barst Bouwkunde al jaren uit zijn voegen. “Ik kan het met één zin samenvatten: we moeten omzien naar een kleinere woning, want ons gezin wordt te groot”, zegt Westra, wijzend op een uitspraak over de erbarmelijke woonomstandigheden van veel Amsterdamse gezinnen rond 1900. “Die omstandigheden werden nog slechter als mensen meer kinderen kregen. Dat betekent dat je veel kosten moet maken of veel hulp in huis moet halen. Een grotere woning kun je dan niet meer betalen.”

De faculteit heeft de hand dan ook al een poosje stevig op de knip. Zo geldt er een vacaturestop, klagen studenten -mede ten gevolgde daarvan- over de gebrekkige begeleiding, is er volgens Westra minder ruimte voor ‘franje’ zoals extra reisjes en betalen studenten sinds ruim een jaar voor materialen in de werkplaats. Dat laatste heeft volgens Westra goed uitgepakt, niet alleen qua bewustzijn bij gebruikers betreffende zaken als materiaalgebruik, maar ook financieel: de decaan spreekt van een besparing van vijftigduizend euro op jaarbasis.

Bouwkunde zal de komende jaren nog de nodige impopulaire maatregelen moeten nemen om de faculteit financieel weer op de rails te krijgen, beseft decaan Jan Westra.

Bouwkunde kent jaarlijks zo’n vierhonderdvijftig nieuwkomers, waarvan zo’n tweederde vwo’ers en een derde zij-instromers. “Van die driehonderd vwo’ers haakt op dit moment zo’n vijfentwintig procent in het eerste jaar af. Die vijfentwintig procent wil je liever niet”, stelt Westra. De faculteit wil de toelating aan de drempel daarom aanscherpen, om de instroom vanuit het vwo uiteindelijk te reduceren van drie- naar ongeveer tweehonderd. “Dan praat je al gauw over systemen die politiek gevoelig liggen, zoals een numerus fixus”, zegt Westra.

Een andere optie die volgens Westra nog niet in de visie is meegenomen, maar waaraan wel wordt gedacht, is studenten te laten solliciteren op afstudeerplaatsen bij ‘populaire’ units. “Daarmee vergroot je de motivatie van betrokkenen aan beide kanten”, meent de decaan. Ook het bindend studieadvies dat sinds dit collegejaar aan de TU/e geldt, heeft volgens hem al iets teweeggebracht. Niet in concrete cijfers, “wel is de stemming aan de faculteit minder vrijblijvend dan die voorheen ogenschijnlijk was”.

De decaan benadrukt dat veel maatregelen niet van vandaag op morgen worden ingevoerd. Wel zal het faculteitsbestuur alle afwegingen die de komende jaren op zijn pad komen, zorgvuldig naast de visie voor 2014 leggen. Dat betekent onder meer dat strenger wordt gekeken of een bepaald onderzoek wel past in de thema’s die de faculteit en de universiteit belangrijk vinden en dat bij mutaties in het personeelsbestand zorgvuldig wordt afgewogen of een post wel opnieuw moet worden opgevuld. Westra: “De huidige leerstoelen zullen in 2014 niet allemaal meer bestaan. In onze visie staat welke er nog wél zullen zijn”. Welke dat zijn, wil Westra nog niet zeggen.

In de visie worden ook fusies tussen enkele groepen aangekondigd en wordt tevens uit de doeken gedaan welke van haar tien huidige tracks de faculteit wil handhaven. “We willen de volledige breedte die Bouwkunde in Eindhoven zo uniek maakt niet beperken, maar in die breedte meer verbanden leggen, zodat meer samenwerking en synergie ontstaat.” (MvdV)/.