Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Opnieuw veel laptops gestolen op campus
4 maart 2010 - Op het TU/e-terrein zijn afgelopen week weer veel laptops gestolen. Zes studenten van diverse faculteiten zagen op verschillende locaties hun notebooks verdwijnen.

Twee laptoptassen met inhoud werden donderdag 25 februari gestolen in W-laag. Dit gebeurde halverwege de middag in een ruimte die bekend staat als ‘de werf’ terwijl de beide eigenaren even weg waren. In de ruimte waren meer mensen aanwezig, maar niemand van hen bleek iets verdachts te hebben gezien.
Dezelfde dag werden ook twee studenten van de faculteit Wiskunde & Informatica het slachtoffer van diefstal. Ze hadden hun laptops rond vier uur ’s middags met een kabel vastgelegd bij de entree van de borrelruimte van GEWIS op de tiende etage van het Hoofdgebouw. Iets meer dan drie uur later waren de laptops verdwenen.

In hetzelfde gebouw was een dag later ook een studente Industrial Design de klos. In een ruimte op de tweede verdieping werd halverwege de ochtend een laptop gestolen terwijl de eigenaresse even naar de andere kant van het gebouw was. Ze was niet de enige die week: op maandag 22 februari werd op de begane grond van het Hoofdgebouw ook al de laptop van een ID-student gestolen.

Tafelpoot
Hay Becks van de TU/e-beveiliging benadrukt nog maar eens dat mensen vooral hun waardevolle eigendommen beter in een kluisje kunnen opbergen. “Kabels zijn leuk, maar stellen eigenlijk niet zoveel voor.” Marian de Vaan, manager van het Notebook Service Centrum, benadrukt dat het met het oog op de verzekering wel belangrijk is om notebooks op zijn minst met een kabel vast te leggen. “En dan niet aan een tafelpoot”, tipt ze. “Studenten hier zijn heel intelligent, maar soms gewoon niet zo praktisch.”

Ook op het gebied van sociale controle gaat het vaak mis, stelt beveiliger Becks. “Bij Industrial Design worden bijvoorbeeld pasjes gebruikt, maar er lopen altijd mensen met anderen mee of deuren worden, vooral ’s avonds, opengezet met een steen ervoor. Het is een beetje schijnveiligheid geworden.” (MvdV)/.