Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Van Bijsterveldt neemt portefeuille hoger onderwijs waar
“Voortgezet en hoger onderwijs in gesprek”
4 maart 2010 - Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt wil de komende maanden hogescholen en universiteiten in gesprek laten gaan met middelbare scholen. Verder wil ze afmaken wat oud-minister Ronald Plasterk in gang heeft gezet.

Ze heeft al twee werkbezoeken achter de rug, maar op een conferentie over studiesucces sprak ze voor het eerst voor publiek over haar nieuwe portefeuille: hoger onderwijs. Haar voorganger Ronald Plasterk heeft al veel op de rails gezet, vindt ze. De komende maanden wil ze graag de wet op de accreditatie door het parlement loodsen en praten over het advies van de commissie-Veerman, die binnenkort zal rapporteren over de herziening van het hoger onderwijs.

Voor het eerst in decennia is een bewindspersoon verantwoordelijk voor het gehele onderwijs, van basissschool tot hoger onderwijs. Daar wil ze gebruik van maken. Ze riep de instellingen op om verbindingen te leggen. Zo kunnen hogescholen leerlingen van havo-4 best laten zien wat bepaalde opleidingen inhouden: “Bied een paar trajecten aan die ze alvast kunnen volgen.” En ze pleitte voor intakegesprekken voordat eerstejaars aan hun opleiding beginnen.

Desgevraagd door de presentator brak de CDA-staatssecretaris een lans voor betrokkenheid van ouders. Ouderavonden vindt ze ook in het hoger onderwijs een goed idee. “Jongeren zijn nog niet volwassen op achttien- of eenentwintigjarige leeftijd. Ze hebben de ouderlijke zorg nog nodig.”

Verder mogen instellingen van haar de lat hoger leggen. Ze hoeven niet bang te zijn om veel van studenten te eisen, denkt ze. “Nu er zoveel studenten komen, moeten instellingen zich niet aanpassen aan een ‘zakkend niveau’ van de instroom, maar juist hoge eisen stellen. Daar worden studenten uiteindelijk ook gelukkiger van.”

Ze verwacht ongeveer een half jaar de tijd te hebben voordat er weer een nieuw kabinet is. Drie maanden tot de verkiezingen en, “gezien de huidige democratische constellatie”, nog drie maanden voor de formatie.

Op haar toespraak reageerden de aanwezigen enthousiast. “Een opvallend sterk verhaal”, vond studentenvoorman Gerard Oosterwijk. “Eén groot feest van herkenning”, zei voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad. (HOP)/.