Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Natuurkundebladen fuseren tot ‘N!’
4 maart 2010 - ‘N!’ is de korte maar krachtige naam van het nieuwe natuurkundemagazine waarvoor studievereniging Van der Waals en alumnivereniging VENI de krachten bundelen. Het blad, dat voorlopig vier keer per jaar gaat verschijnen, moet de eigen bladen van de twee verenigingen vervangen.
Het nieuwe N!-magazine.

Studievereniging J.D. van der Waals en alumnivereniging VENI (Vereniging van Eindhovense Natuurkundig Ingenieurs) brachten jarenlang hun eigen bladen uit, respectievelijk de Koerier en het VENI-blad, met grotendeels dezelfde doelgroep, zo constateerden de makers: “Beide doelgroepen zijn immers geïnteresseerd in natuurkunde en verwante onderwerpen. Daar komt bij dat veel afgestudeerden, ooit lid van Van der Waals, het leuk vinden om op de hoogte te blijven van de vereniging. En studenten hebben op hun beurt interesse in carrièreverhalen met een serieuzere en wetenschappelijke inhoud”, aldus Paul Janssen van de studievereniging.

Van der Waals had daarnaast al enkele jaren de wens om, net als veel collega-studieverenigingen, een blad met een professionelere uitstraling te maken. “Het VENI-blad kwam zelfs gewoon uit de printer; hoe hoogstaand de artikelen ook waren, het waren eigenlijk gewoon wat A4’tjes met een gekleurd A4’tje als kaft.”
Samen stortten de verenigingen zich, met behulp van een professionele vormgever, op een nieuw blad. De liefdesbaby kreeg de naam N!, uit te spreken als ‘N-faculteit’, en heeft een oplage van negenhonderd stuks. Het full colour blad biedt een mix van onder meer activiteitenverslagen, nieuws, interviews, artikelen over bijvoorbeeld nieuwe onderzoeksgroepen en carrièreverhalen.

Volgens Janssen is het blad niet alleen interessant voor studenten en alumni, maar ook voor medewerkers van de faculteit. De eerste reacties op het pilotnummer dat onlangs middels bakken in N-laag werd verspreid, zijn volgens hem in elk geval positief. (MvdV)/.