Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Geen TU/e’er in gemeenteraad Eindhoven

4 maart 2010 - In de Eindhovense gemeenteraad zijn geen studenten of medewerkers terechtgekomen. Het scheelde overigens niet veel -eigenlijk maar een paar stemmen- of bouwkundestudent  Cyriel Prinsen had namens Groen Links op het pluche plaats mogen nemen.

x2_s.jpg

“Jammer, heel jammer”, vindt Prinsen het dat hij bij GL op plaats vijf stond. “Een plek hoger en ik was in de raad gekomen. Bij de lijstsamenstelling kwam ik maar een paar stemmen tekort voor plaats vier.” Waarschijnlijk blijft hij wel actief als commissielid ‘wonen en ruimte’.

Voor Remi Verhoeven (plaats 16 bij D66), Jouke de Boer (plaats 10 bij SP) en Frans Visscher (plaats 10 bij ChristenUnie) waren de verkiezingen minder spannend. Promovendus Visscher had niet op een plek in de raad gerekend, maar hij vindt het wel zuur dat zijn partij zelfs niet voldoende stemmen heeft behaald om de partijvoorzitter te mogen afvaardigen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Delft en Groningen deden studentenpartijen mee, die dit jaar ook meer stemmen trokken dan in 2006. De grootste studentenpartij is STIP (Studenten Techniek in Politiek) in Delft. De partij kreeg acht procent van de stemmen, tegen zeven procent vier jaar terug. Ze krijgt daardoor drie vertegenwoordigers in de Delftse gemeenteraad, één minder dan VVD, GroenLinks en Leefbaar in Delft.

Ook de Groningse partij ‘Student en Stad’ trok meer kiezers. Ze steeg van 2,8 procent in 2006 naar 4,2 procent nu, al leidt dat niet tot een tweede raadszetel. ‘Student en Stad’ is al sinds 1994 vertegenwoordigd in de Groningse raad. De kersverse studentenpartij Student058 in Leeuwarden was het minst succesvol. Met slechts één procent van de stemmen werd geen zetel behaald. De partij trok landelijke aandacht met een verkiezingsposter waarop haar lijsttrekker naakt stond afgebeeld met een bierflesje voor zijn geslachtsdeel. (NS/HK/HOP)