Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Vertrouwenscrisis tussen UT en TU/e
“Code of conduct geschonden bij overstap wetenschappers”
11 maart 2010 - Het College van Bestuur en de universiteitsraad van de Universiteit Twente zijn kwaad op het bestuur van de TU/e naar aanleiding van de overstap van vier Twentse wetenschappers naar Eindhoven. De ‘code of conduct’ waaraan de drie TU-besturen zich gecommitteerd hebben, zou geschonden zijn. “Die gedragsregels hebben we niet voor niets met elkaar afgesproken”, zegt de woordvoerder van het CvB van de Universiteit Twente.

De Twentse U-raad stuurde vrijdag 5 maart een officieel schrijven naar het dagelijks bestuur van de 3TU.Federatie. Gisteren, 10 maart, zou het Twentse CvB een brief gestuurd hebben naar zijn Eindhovense collega’s. De overstap van de Twentse hoogleraar Hans Kuipers samen met drie mensen van zijn wetenschappelijke staf naar de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, zou het vertrouwen binnen de federatie ernstig geschaad hebben. Volgens drs. Paul van Tongeren, woordvoerder van het CvB van de UT, is hiermee de ‘code of conduct’ geschonden. In die code is onder meer vastgelegd dat federatieleden alleen actief onder elkaars topfunctionarissen werven na onderling overleg. “Zo’n overleg heeft nooit plaats gehad”, zegt Van Tongeren. “We willen zo snel mogelijk om tafel met het Eindhovense bestuur, want die gedragsregels hebben we niet voor niets met elkaar afgesproken. Wat nu is gebeurd, kan echt niet.” Van Tongeren verwacht overigens niet dat de overstap nog ongedaan gemaakt kan worden. “Onze hoogleraren zitten hier niet achter tralies, die hebben daar een vrije keuze in.”

Grote concurrentie
Voorzitter van het dagelijks bestuur van de 3TU.Federatie is sinds januari de Delftse collegevoorzitter drs. Dirk Jan van den Berg. In een eerste reactie laat hij weten dat de internationale concurrentie om topwetenschappers groot is en dat transfers daarom niet uitzonderlijk zijn. “Maar tegelijkertijd is 3TU een bijzonder samenwerkingsverband tussen de technische universiteiten in Nederland”, aldus Van den Berg. “Daarbinnen hebben we samen afspraken gemaakt over ons handelen met en ten opzichte van elkaar.” Van den Berg wil de feiten rondom de transfer zo snel mogelijk op een rijtje zetten en er op korte termijn over praten met de voorzitters en rectoren van de drie TU’s.

Ir. Harry Roumen, secretaris van de TU/e, verwijst naar dit aanstaande overleg. “In de aanloop naar dat gesprek toe, willen we er nu nog niets over zeggen. Al verbaast het me wel dat het Twentse CvB ons ook nog een brief gaat sturen. Ik heb die nog niet gezien.” Een precieze datum voor het overleg is nog niet bekend, daar moeten de agenda’s nog voor getrokken worden, zo vertelt Roumen. Collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist en rector prof.dr.ir. Hans van Duijn zijn deze week op dienstreis in China. (HK)/.