Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe website TU/e uitgesteld
11 maart 2010 - De lancering van de nieuwe homepage van de TU/e is uitgesteld tot begin september. De stuurgroep wilde er niet overhaast mee starten. “Live gaan kun je maar één keer.”
Een eerste indruk van het design van de nieuwe TU/e-website.

Het is het Communicatie Expertise Centrum (CEC) niet gelukt om in januari de nieuwe internetsite van de TU/e de lucht in te krijgen. Greco Steenmetz van het internetbedrijf Drecomm is de afgelopen weken in opdracht van het CEC bezig geweest met het opstellen van een stappenplan dat moet leiden tot een nieuwe externe website voor de TU/e. “Er is het afgelopen jaar al het nodige gedaan”, zo vertelt Steenmetz, “maar we moeten nog heel wat doen om tot een nieuwe site te komen. We gaan de komende maanden kijken naar wat we aan techniek in huis hebben, welke content er nog nodig is en hoe we de site gaan beheren. Want dat is een vaststaand feit: een website is nooit af, die blijft zich voortdurend ontwikkelen. Daar moet de organisatie op worden ingericht.”

Hiaten
Volgens drs. Brigitte Rijshouwer, hoofd van het CEC, zaten er eind 2009 nog te veel hiaten in het werk dat tot dan toe verricht was. “De stuurgroep heeft toen besloten om liever goed van start te gaan dan overhaast, want live gaan met de site kan maar één keer. Wel is de stuurgroep doordrongen van de urgentie om de site zo snel mogelijk klaar te hebben. Maar het is een complex proces, waar ook veel draagvlak voor nodig is.”

De werkwijze die de komende maanden gevolgd gaat worden, klinkt in opzet vrij eenvoudig. Steenmetz: “Van de huidige site halen we de informatie af die relevant is voor de externe doelgroepen van de TU/e. Dat zijn de studiekiezers, de alumni, het bedrijfsleven, pers en media en aankomende werknemers. Die onderdelen vormen de basis van de nieuwe externe site, waarbij we de inhoud deels helemaal nieuw moeten schrijven en deels gaan we stukken herschrijven. Ook moeten we goed kijken welke zaken we in het systeem aan elkaar moeten koppelen. De vormgeving van de nieuwe site is overigens al wel uitgevoerd.”

De gestripte versie van de huidige site wordt het tijdelijke intranet voor de studenten en medewerkers van de TU/e. Steenmetz: “We zullen dat deel opnieuw structuren om er een mooi geheel van te maken.” Het streven is om de externe site eind juli klaar te hebben. Steenmetz: “Hij is dan al getest en we kunnen er nog een maand mee schaduwdraaien. Op 1 september kan hij dan officieel de lucht in.” Op dit moment is nog niet bekend wanneer de intranetsite ingrijpender wordt aangepakt. (HK)/.