Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Minor over de grens: “grotere uitdaging, grotere beloning”
11 maart 2010 - TU/e-minorcoördinator prof.dr. Paul Koenraad zou het wel weten als hij nog student was: hoe verder van huis, hoe liever. Hij is dan ook fervent voorstander van een minor buiten de eigen faculteit, liever nog buiten de universiteit en zelfs buiten eigen land. Op de Minormarkt op 24 maart kunnen tweedejaars studenten zich oriënteren op dit gedeelte van hun bachelor.

De TU/e biedt negentien verbredende minoren en zes verdiepende minoren; daarnaast kunnen studenten een vrije minor samenstellen. Van de 578 derdejaars studenten die afgelopen september met hun minor startten, kozen er 41 voor zo’n vrije minor, van wie 18 deze aan de TU/e invulden. Eén student verruilde Eindhoven tijdelijk voor Delft, één ging er naar Twente, dertien kozen voor een minor aan een andere Nederlandse universiteit en acht studenten gingen de grens over.

Het aandeel studenten dat Eindhoven voor een paar maanden achter zich laat, is daarmee nog altijd beperkt. Volgens Koenraad zijn de minoren buitenshuis tot nu toe ook nog niet erg hard gepromoot. Daarbij kan hij zich voorstellen dat studenten enigszins terughoudend zijn: “Het betekent toch een nieuwe omgeving, het zoeken van bijvoorbeeld een nieuwe kamer. Maar dat is in mijn ogen juist de uitdaging, met, denk ik, uiteindelijk een grotere beloning. Je pikt niet alleen een hoop nieuwe vakkennis op, maar krijgt ook het nodige mee van een heel ander onderwijssysteem, een andere maatschappij en cultuur”.

Duik in het diepe
Marianne Driesse, studente Scheikundige Technologie, is sinds december terug uit Singapore. Een prachtkans, vindt ze: “Door in een ander land als student mee te draaien, leer je hoe het daar in elkaar steekt. Je krijgt een veel breder beeld van de wereld om je heen en je eigen mogelijkheden. Ik merk dat veel studenten het ‘te lastig’ of ‘veel gedoe’, vinden, maar ik zou het echt iedereen aanraden om een duik in het diepe te nemen”.

Het enige lastige dat Driesse heeft ervaren, was de competitieve sfeer aan de National University of Singapore: “Volgens mij is dit in Azië vrij gewoon; iedereen wil hoge cijfers halen om erbovenuit te steken. Gelukkig val je als uitwisselingsstudent buiten alle rangordes en kun je je gewoon richten op de vakken die je leuk vindt, de studiepunten die je voor je thuisuniversiteit moet halen en de dingen die je in de omliggende landen wil zien”. (MvdV)/.

Minormarkt, woensdag 24 maart van 11.45-15.00 uur, Senaatszaal (Auditorium).