Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Verbrandingstechnologie schrijft zich in voor Academische Jaarpijs
11 maart 2010 - Een team van de capaciteitsgroep Verbrandingstechnologie van de faculteit Werktuigbouwkunde heeft zich ingeschreven voor de Academische Jaarprijs. Deze prijs is bestemd voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. Het team met het meest creatieve communicatieplan ontvangt de hoofdprijs van honderdduizend euro om het ingediende plan te realiseren.

De ploeg van Werktuigbouwkunde bestaat uit vijf promovendi, drie masterstudenten, twee onderzoekers en een universitair docent. Het motorenonderzoek dat zij verrichten, kent drie hoofdonderdelen: verbrandingsconcepten, hardware en alternatieve brandstoffen. Het doel is om de huidige verbrandingsmotoren schoner en efficiënter te maken. Tevens wordt gekeken naar het gebruik van duurzame en schone brandstoffen voor gedeeltelijke vervanging van de fossiele brandstoffen.

De achterliggende gedachte is dat de ontwikkeling van nieuwe technologieën en de bijbehorende grootschalige infrastructuur nog lang op zich laten wachten, waardoor verbrandingsmotoren de komende decennia nog steeds de voornaamste krachtbronnen voor zowel mobiliteit als elektriciteitsproductie blijven.

Morgen, vrijdag 12 maart, ontvangen alle teams bericht of zij het wedstrijdtraject kunnen vervolgen. De jury nomineert uit de inzendingen maximaal acht teams voor deelname aan de finale in oktober. (FvO)/.