Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Extra toezicht bij borrels na hausse aan laptopdiefstallen
11 maart 2010 - De studieverenigingen gaan de komende weken, in samenwerking met de TU/e-beveiliging, extra toezicht houden bij hun wekelijkse donderdagmiddagborrels. De Federatie Studieverenigingen Eindhoven verzoekt alle clubs daarnaast dringend contact op te nemen met de gebouwbeheerders, om op niet al te lange termijn kluisjes bij alle kroegen te laten plaatsen. Dit alles in de hoop de hausse aan laptopdiefstallen op de campus een halt toe te roepen.

Opnieuw tien laptops werden afgelopen week op het TU/e-terrein gestolen, alle op donderdagmiddag wanneer de studieverenigingen hun borrelruimtes openzetten. Het totaal aantal gejatte laptops sinds de jaarwisseling gaat daarmee al hard richting de dertig - vaak niet eens het aantal laptopdiefstallen op de campus in een heel jaar.

Voor ing. Mirjam Jahnke, hoofd van de BedrijfsHulpVerlening, staat eigenlijk wel vast dat het steeds om dezelfde dader of daders gaat: zo blijken de dieven meestal met een lege laptoptas bij een borrel aan te komen, om op een onbewaakt moment een andere tas mét inhoud weer mee te nemen. De kans dat het mensen uit eigen huis zijn, is volgens Jahnke ‘redelijk aanwezig’: “Blijkbaar zijn het studentikoze types, mensen die niet opvallen in een studentenkroeg. Maar dat kunnen ook jongeren van buiten de campus zijn”.

Bij Jesper van Berkel, president van de FSE, trokken de laatste weken steeds meer verenigingsbestuurders aan de bel over het groeiende aantal diefstallen. Hij denkt dat kluisjes in of net buiten de faculteitskroegen de beste oplossing zijn. “Bij Thor hebben ze al langer kluisjes en ik begrijp dat dat goed werkt.” Kluisjes verderop in de gang of elders in het gebouw vormen kennelijk een te hoge drempel, concludeert Jahnke: “Vijftig meter is blijkbaar al te ver. Toch hopen we dat studenten, door ze er nog actiever op te wijzen, het belang ervan gaan inzien”.

De FSE gaat verenigingsbesturen aansporen zo snel mogelijk contact op te nemen met de gebouwbeheerders over de aanschaf van nieuwe of het verplaatsen van bestaande kluisjes. Over eventueel te maken kosten moeten de studieverenigingen en faculteiten samen in conclaaf. Tot die tijd komt er, vanuit de verenigingen en de TU/e-beveiliging, in elk geval extra toezicht op de garderobes tijdens de borrels.

Hoofd beveiliging Jahnke hoopt met de maatregelen niet alleen snel het aantal laptopdiefstallen te zien slinken, “natuurlijk hopen we ook iemand te kunnen betrappen. Het is toch een aanslag op onze beveiliging, dat is behoorlijk frustrerend”. (MvdV)/.