Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e houdt vast aan invoering harde knip in 2012
11 maart 2010 - De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel ‘Ruim baan voor talent’ vorige week controversieel verklaard. Daarmee lijkt ook de wettelijk verplichte invoering van de harde knip, waar studenten voor het eerst mee te maken zouden krijgen in het collegejaar 2012-2013, te zijn uitgesteld. De TU/e is echter nog steeds van plan de maatregel per september 2012 in te voeren.

Het controversieel verklaren van wetsvoorstellen gebeurt na de val van een kabinet, omdat na de nieuwe verkiezingen de politieke verhoudingen zo veranderd kunnen zijn, dat er anders besloten wordt over gevoelige onderwerpen. Ook de invoering van de harde knip, waarbij studenten pas met de master mogen beginnen na het behalen van de bachelor, is controversieel verklaard. Daarmee lijkt de invoering voorlopig uitgesteld.

TU/e-beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders zegt echter dat de TU/e nog steeds verwacht dat de harde knip in september 2012 wettelijke verplicht wordt. “In wezen is de harde knip an sich niet controversieel verklaard, maar wel het wetsvoorstel waar het een onderdeel van was”, zegt Donders. De TU/e is dan ook nog steeds van plan de harde knip per september 2012 in te voeren. Universiteiten mogen de regeling ook op eigen initiatief invoeren. In Leiden, Utrecht, Delft en Amsterdam (UvA) is dat al het geval.

Brief CvB
Begin deze week heeft het College van Bestuur alle eerstejaars, die als eerste cohort in september 2012 met de maatregel te maken krijgt, een brief gestuurd. Daarin staat uitgelegd wat de regeling inhoudt en dat er een projectgroep bezig is om de gevolgen ervan te inventariseren. Deze projectgroep onder leiding van dr.ir. Faas Moonen, opleidingsdirecteur bij Bouwkunde, brengt begin juni een advies uit, dat dan binnen diverse gremia besproken zal worden. Begin juli wordt het besproken met de universiteitsraad en begin oktober wil het CvB de regeling officieel vaststellen. In de brief wordt studenten dan ook geadviseerd om in hun toekomstige studieplanning re0kening te houden met de invoering in 2012.

Een van de mogelijkheden om studievertraging te ondervangen, die door de harde knip kan optreden, is het invoeren van meer instroommomenten in de masteropleidingen. Op dat vlak scoort de TU/e op dit moment al heel goed. Al voor 71 procent van de aangeboden masteropleidingen bestaan extra inschrijfmomenten. Alleen Leiden (met 97 procent) en Delft (met 87 procent) scoren beter en daar is de harde knip al van kracht. (HK)/.