Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Informaticus Jos Baeten stapt over naar Werktuigbouwkunde
11 maart 2010 - Prof.dr. Jos Baeten, vice-decaan van de faculteit Wiskunde & Informatica, neemt komende maand bij Werktuigbouwkunde de leerstoel Systems Engineering over van prof.dr.ir. Koos Rooda, die met emeritaat gaat.
Jos Baeten. Foto: Bart van Overbeeke

In het verleden ontwikkelden de twee hoogleraren samen het formalisme Chi. Koos Rooda betitelde Chi al eens als een prachtig wiskundig bouwwerk. Chi is uitermate geschikt voor het modelleren, simuleren en verifiëren van hybride systemen. Begin april neemt Baeten, die op dit moment vice-decaan is van de faculteit Wiskunde & Informatica, de leerstoel van Rooda over.

Baeten ziet het als een stap die hem nieuw elan gaat geven. “Ik zit al negentien jaar aan deze faculteit en was wel toe aan een nieuwe uitdaging. Bij de leerstoel van Rooda, Systems Engineering, gaat de meeste aandacht uit naar het schrijven van de besturingssoftware. Het is dus niet vreemd dat een informaticus die leerstoel overneemt. Wat werktuigbouwkunde in breedte precies inhoudt, moet ik me echter nog wel eigen maken.”

Binnen zijn faculteit is verrast gereageerd op de overstap. Baeten: “Maar ik ben zeker niet de eerste die deze faculteit inruilt voor een andere. Collega’s zijn me al voorgegaan naar onder meer Biomedische Technologie en Industrial Design. Methoden en technieken die we hier ontwikkelen, worden namelijk steeds meer toegepast binnen andere vakgebieden. De komende maanden blijf ik één dag in de week actief bij Wiskunde & Informatica, om in die tijd mijn werkzaamheden en taken over te dragen.” (HK)/.