Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Tv-uitzending elektrische auto roept discussie op
11 maart 2010 - Actualiteitenrubriek Netwerk schetste op 5 maart een somber beeld van de toekomst van de elektrische auto. De uitzending, waarin ook de Eindhovense automotive-onderzoeker dr.ir. Theo Hofman aan het woord komt, steekt min of meer de draak met de ambitieuze overheidsplannen op dit gebied. Hofman kan zich niet vinden in die negatieve beeldvorming.

Als het aan het -inmiddels demissionaire- kabinet ligt, rijden er in 2020 op de Nederlandse wegen tweehonderdduizend elektrische auto’s. Er wordt al gewerkt aan een netwerk van tienduizend oplaadpunten. In totaal wordt tientallen miljoenen aan overheidsgeld gereserveerd om de overgang naar het elektrische rijden te faciliteren. Weggegooid geld, zo beweert de Haarlemse GroenLinks-politicus -en TU/e-alumnus Elektrotechniek- ir. Karel van Broekhoven in de uitzending. Volgens hem is er de afgelopen decennia nauwelijks vooruitgang geboekt wat betreft de accutechnologie voor elektrische auto’s. Wie wil er een auto die je acht uur moet opladen om er tweehonderd kilometer mee te kunnen rijden?

Universitair docent Theo Hofman, werkzaam bij de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU/e, is het niet eens met de algemene teneur van het programma. De uitzending bevat een scène waarin Hofman aangeeft dat het rendement van elektrische auto’s -als je de hele energieketen beschouwt- op dit moment ongeveer gelijk is aan het rendement van dieselauto’s. “Het was duidelijk dat de programmamakers op zoek waren naar nadelen van elektrisch vervoer. Ik heb een half uur tot drie kwartier met ze gesproken en uit dat overwegend positieve verhaal hebben ze alleen een kort fragment uitgezonden.” Hij vindt de negatieve beeldvorming dan ook niet terecht. “Het is wel goed om de discussie te voeren over hoe je de energie opwekt die nodig is om elektrische auto’s aan te drijven, maar de elektrische auto is gewoon de meest efficiënte oplossing om duurzame energie naar de wielen te krijgen.” In de discussie over de prestaties van de elektrische auto’s worden volgens Hofman vaak onvergelijkbare grootheden met elkaar vergeleken. Daarom wordt aan de TU/e nu ook gewerkt aan het definiëren van standaardmetingen. Prof.dr.ir. Peter Notten, hoogleraar bij Scheikundige Technologie en een expert op het gebied van batterijen en accu’s, laat desgevraagd weten dat hij het overheidsplan haalbaar acht.

Al begin jaren tachtig ontwikkelde de TU/e een elektrische auto -een omgebouwde Volkswagen Golf- die honderd kilometer kon afleggen zonder bij te laden. Er is dus vooruitgang, maar ongetwijfeld langzamer dan men destijds had gehoopt. (TJ)/.