Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Feestje rond driehonderdste starter Incubator3+
1 april 2010 - Incubator3+, de Eindhovense stichting die startende technische ondernemers ondersteunt, vierde afgelopen maandag de toetreding van de driehonderdste technostarter, afkomstig van TU/e-faculteit Industrial Design. Dit werd gedaan met een innovatief partijtje voetbal op trainingscomplex De Herdgang van PSV.
Foto: Rien Meulman

De tribune zit op maandagmiddag vol met genodigden: partners van Incubator3+, lokale politici, bestuur van PSV en een handjevol pers. Op het veld geeft jeugdelftal D1 een demonstratietraining met Smartgoals; het voetbaltrainingssysteem dat is ontworpen door het gelijknamige bedrijf van Mark de Graaf, Pepijn Rijnbout, Chris Heger en Sjef Fransen, coaches en (oud-)studenten van Industrial Design. Vijf dicht bij elkaar geplaatste doeltjes met led-verlichting communiceren draadloos met elkaar. Alleen in de verlichte doeltjes mag je scoren. Zodra er gescoord is, licht een ander doeltje op, soms ook twee tegelijk. De trainer kan zelf het gewenste programma instellen.

Het is voor de spelers heel anders dan gewoon voetbal. “Je moet veel beter opletten, het is lastiger spelen. Het is veel positiespel en je moet veel om je heen kijken. Maar het is wel leuk”, vindt de dertienjarige Maarten Peijnenburg, centraal verdediger van D1. De jonge voetballers zien het wel zitten om in het vervolg met de nieuwe doeltjes te trainen. Zover is het nog niet. Smartgoals is bezig met een nieuwe financieringsaanvraag om van het prototype een serie te kunnen maken.

Stichting Incubator3+ is een samenwerkingsverband van tien organisaties (waaronder de TU/e) waar technostarters terecht kunnen voor advies en financiering. De stichting kreeg tijdens de bijeenkomst een cheque van 300.000 euro van de Provincie Brabant. (SK)/.