Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
W&I koopt mammoetcomputer

1 april 2010 - De faculteit Wiskunde & Informatica heeft een computer aangeschaft met één terabyte werkgeheugen. De computer, die de naam Mammoth heeft meegekregen, is de opvolger van de Olifant met 128 gigabyte werkgeheugen. De Mammoth is opgebouwd uit zeven computers die bijzon-der snel met elkaar communiceren. Hierdoor kan het werkgeheugen (vergelijkbaar met 250 standaardcomputers) zodanig worden benut dat de aanschaf van een echte supercomputer niet noodzakelijk was. De Mammoth is samengesteld uit standaard hardware van Dell (type M710, met elk 144 gigabyte geheugen) en heeft de faculteit daardoor ‘slechts’ een ton gekost. De computer zal worden gebruikt voor het doorrekenen van modellen van computersoftware in onder andere de groep Ontwerp en Analyse van Systemen van prof. Jan Friso Groote: “Software is zo onmenselijk complex geworden dat we haar alleen maar kunnen begrijpen met modellen. En zelfs die modellen zijn zo groot dat we machines met heel veel extra werkgeheugen nodig hebben om de mathematische analyses tot een goed eind te brengen.” Naast modelanalyse zal de machine ook worden gebruikt worden voor de generatie van modellen uit software en uit logfiles. De Mammoth staat op vloer 8 in het Hoofdgebouw en neemt de ruimte in van ongeveer vier pc’s. (TJ)