Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studentenfracties willen aanscherping BSA-norm
‘Eerstejaars verplicht alle studiepunten halen”
1 april 2010 - Met ingang van komend studiejaar zouden eerstejaars aan de TU/e verplicht al hun studiepunten moeten halen. Dat vinden Groep-één en de Progressieve Fractie (PF), de studentengroeperingen die zitting hebben in de universiteitsraad. De ‘schokkend lage’ rendementscijfers die onlangs werden gepresenteerd, zijn de directe aanleiding voor dit opmerkelijke pleidooi.

Toen het College van Bestuur twee jaar geleden aankondigde het bindend studieadvies (BSA) te willen invoeren aan de TU/e, waren de studentengroeperingen Groep-één en PF samen met personeelsfractie PUR nog mordicus tegen. Zoals nu blijkt, hebben de studentenfracties in deze discussie een complete draai gemaakt. Zowel Groep-één als de PF wil dat de eerstejaars die in september van dit jaar met hun studie beginnen, aan het eind van dat eerste jaar hun P op zak hebben. Wie er ook na de herkansingen in augustus niet in is geslaagd alle zestig studiepunten te halen, moet een negatief BSA krijgen.

“We hopen dat door de ophoging van de BSA-norm studenten nog beter gaan nadenken voordat ze aan onze universiteit met een studie beginnen”, zo zeggen de voorzitters van beide groeperingen. “Ook laten we hiermee zien dat we studeren aan de TU/e zeer serieus nemen en daarmee zullen we zowel vanuit Nederland als vanuit het buitenland alleen nog excellente studenten aantrekken.”
Rector Hans van Duijn laat in een eerste reactie weten enthousiast te zijn over het voorstel: “Hiermee kunnen we eindelijk grote stappen zetten richting een hoog studierendement. Daar is iedereen mee gebaat, zowel de student zelf als de docenten. Voor ons imago is het goud waard.” (HK)/.

De verdere motieven van beide groeperingen worden vandaag uitgebreid gepubliceerd op de site van de U-raad (www.tue.nl/ur).