Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Wetenschappelijke prestaties TU/e klein maar fijn
1 april 2010 - De wetenschappelijke prestaties van de TU/e zijn in aantal relatief gering, maar behoren kwalitatief tot de absolute top, zowel landelijk als mondiaal. Dat blijkt het achtste rapport van het Nederlands Observatorium van Wetenschap en Technologie (NOWT) ‘Wetenschaps- en Technologie- Indicatoren 2010’.

Het rapport is half maart verschenen en beschrijft de kwantitatieve ontwikkelingen op het terrein van wetenschap en technologie in Nederland en zet deze af tegen internationale ontwikkelingen. Bij discussies over het wetenschapsbeleid in Nederland wordt het NOWT-rapport dan ook veelvuldig aangehaald.

De onderzoekers die het rapport samenstelden benadrukken dat de omvang van een universiteit -in publicatie-output of personeelsomvang- geen garantie is voor hoge citatie-impactscores. Kwalitatief hoogwaardig onderzoek, met onderzoekspublicaties die de aandacht trekken onder collega-wetenschappers en bijdragen aan verder wetenschappelijk onderzoek wereldwijd, is dat wel.

Van alle Nederlandse universiteiten haalde de Erasmus Universiteit Rotterdam met 1,47 de hoogste impactscore over de periode 2005-2008, direct gevolgd door de TU/e (1,44). Hun hoge scores zijn overigens vaak het gevolg van internationale wetenschappelijke samenwerking. Gezien de bijzonder goede citatie-impactscores is het geen verrassing dat Nederlandse universiteiten relatief goed zijn vertegenwoordigd in talloze mondiale rankings. In de Time Higher Education Supplement (THES) staat de TU/e op plek 120 van de wereld top 500. (FvO)/.