Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Doorwaakte nacht voor Bouwkundestudenten

1 april 2010 - Zestig bouwkundestudenten, voornamelijk uit Eindhoven en een kleine groep uit Delft, hebben tijdens een 24-uursproject in totaal vijftien ontwerpen gemaakt voor de verbouwing van de Knoopkazerne in het stationsgebied van Utrecht. In het cultureel culinair centrum Winkel van Sinkel aan de Oudegracht in Utrecht werkten ze van woensdagmiddag 31 maart tot donderdagmiddag 1 april vrijwel non-stop. Er lopen hier nu heel wat brakke leeghoofden rond”, lacht een van de organisatoren van studievereniging CHEOPS aan het einde van de marathonsessie.

x2_s.jpg
Bouwkundestudenten aan het werk in Utrecht.

De ontwerpwedstrijd 24UP wordt elk jaar georganiseerd door CHEOPS, de studievereniging Bouwkunde van de TU/e. Het is de elfde editie van deze multidisciplinaire ontwerpwedstrijd. En er zit nog steeds geen sleet op het evenement. Ook dit jaar bepaalde een loting welke studenten mee mochten doen. Het gaat voornamelijk om ouderejaars met enige ervaring.

Als opdracht is dit jaar de Knoopkazerne uitgekozen. Defensie stoot het complex af. In plaats daarvoor moet een nieuwe kantooromgeving komen met publieke ruimtes en parkeervoorzieningen. De studenten moeten bij hun werk vooral rekening houden met de buitenruimte en de relatie met de omgeving. “Het nieuwe complex op 135.000 vierkante meter wordt bijna zes keer zo groot en moet aansluiten bij het treinstation”, zegt Veerle Vogels van CHEOPS. Volgens haar is het ontwerpen extra lastig omdat ook rekening gehouden moet worden met een aangrenzend busstation en een brug voor voetgangers en fietsers.

De non-stop sessie heeft een behoorlijke aanslag gepleegd op de fitheid van de studenten. “Een enkeling heeft een uurtje geslapen, maar de meeste deelnemers zijn de hele tijd wakker gebleven. Er lopen hier nu heel wat leeghoofden rond”, lacht Vogels aan het einde van de donderdagmiddag. Zelf is ze nog redelijk fris. “We hebben met CHEOPS vooral veel werk verricht in de maanden vooraf. Nu zijn we hoofdzakelijk bezig met de opvang van studenten, begeleiders en juryleden.”

De opdracht is tot stand gekomen in overleg met NS Poort, de gemeente Utrecht en de Rijksgebouwendienst. De resultaten van het 24UP zullen na afloop tentoongesteld worden op de TU/e. Een jury bekijkt welk ontwerp het beste is en of er bruikbare ideeën tussen zitten voor het definitieve plan. (FvO)