Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Piloten, stewardessen en veel kippen bij NSK Stef Stuntpiloot

07 april - De ware stuntpiloten komen uit Utrecht. In hun rode vliegtuigje zorgden de jongens van het team ‘Teuns zus heeft een piemel’ op donderdag 1 april voor angst en beven bij de kippen van de tegenstander in de tot kippenhok omgetoverde sporthal  van het Studentensportcentrum. Daar waren 25 statafels voorzien van een wedstrijdspel Stef Stuntpiloot. Maar liefst 146 teams deden mee. x4_s.jpg
foto: Bart van Overbeeke

Minstens de helft van de deelnemers had zich verkleed in een passend kostuum. Zo waren er jongens als kip verkleed en uitgedost in stewardessenpakjes, meiden gingen door het leven als piloot en als haan. Ook werd er een kip in een braadpan gesignaleerd en een vlieger waarvan de teamgenoot het twintig meter lange touw vasthad. De originaliteitprijs van twintig liter bier ging naar de TU/e-studentes  Madelon de Haas en Vivian Welten. Zij waren met een grote plaksnor niet te onderscheiden van echte piloten.

De hoofdprijs bestond uit een vlucht bij studentenzweefvliegclub  ZES en die was dus voor -de niet verklede-  ‘Teuns zus heeft een piemel’ van Universiteit Utrecht. Hun tegenstander in de bloedstollende finale (uitslag 6-3) kwam ook uit Utrecht en had ook alle creativiteit in de naam in plaats van de outfit gelegd: ‘Winny en Martini’.

“Het was een geweldige avond”, zegt Robin van Oorschot, organisator van het Nederlands Studenten Kampioenschap 2010. “Na de voorronden in pools van vijf teams gingen de beste 32 teams door. In de knock-out fase moest je vier potjes winnen om door te mogen. De finale was een ‘best of eleven’-strijd. De deelnemers kwamen uit heel Nederland. We hadden tachtig Eindhovense teams, de rest kwam vooral uit Utrecht en uit Tilburg, waar het NSK in 2009 werd gehouden.”

Van Oorschot noemt slechts een minpuntje: “We missen zes spellen”. De rest probeert de organisatie door te verkopen aan de universiteit die volgend jaar het NSK Stef Stuntpiloot gaat organiseren. (NS)