Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eindhovens optimisme bij opening energie-instituut
07 april 2010 - De TU/e speelt in de Champions League als het gaat om energie-onderzoek. Geen gebrek aan superlatieven bij rector magnificus prof.dr.ir. Hans van Duijn in zijn inleidende toespraak bij het openingssymposium van het Eindhoven Energy Institute (EEI), op dinsdag 6 april. Het was de opmaat van een middag vol optimisme over de toekomst van het Eindhovense energie-onderzoek. x6_s.jpg
Illustratie: Jeannette Bos

De rector noemde gisteren een vijftal punten die de juichstemming moeten rechtvaardigen: de rol van de TU/e in de Knowledge and Innovation Community (KIC) InnoEnergy, het feit dat de TU/e na Imperial College in Londen op de tweede plaats in Europa komt op het gebied van energie-onderzoek, de voorspoedige onderhandelingen over de komst van FOM-Rijnhuizen naar de TU/e-campus, het feit dat de TU/e met TNO, ECN en het Holst Centre een alliantie aangaat op het vlak van zonne-energie (hetgeen waarschijnlijk zal leiden tot een dependance van ECN in Eindhoven) en tot slot de kwaliteit van de onderzoekers van de universiteit, geïllustreerd door de uitverkiezing van prof.dr. Philip de Goey -een van de themaleiders binnen het EEI- tot Simon Stevin Meester 2010.

De middag werd voortgezet met een overzicht van de vier pijlers van het nieuwe instituut, waarbij een presentatie van de themaleiders telkens werd vergezeld door een uiteenzetting door een vertegenwoordiger van een onderzoekspartner binnen het desbetreffende onderzoeksgebied. Zo sprak dr. Henk Miedema van TNO Bouw en Ondergrond over het thema ‘gebouwde omgeving’. Miedema behandelde aan de hand van een complex diagram met de huidige energiestromen in Nederland de uitdagingen die er op dit gebied nog liggen. Veel winst moet volgens hem in de bestaande bouw worden gerealiseerd, aangezien de vervanging van het woningenbestand een proces van de lange adem is. Daarnaast maakte Miedema inzichtelijk dat het opwekken van windenergie op land vanwege de geluidsoverlast slechts marginaal kan bijdragen aan een duurzame energievoorziening.

In het kader van ‘toekomstige brandstoffen’ waarschuwde voormalig TU/e-deeltijdhoogleraar prof.dr.ir. Rik Baert van TNO Automotive dat de EU binnen tien jaar komt met eisen voor de CO2-uitstoot van motorvoertuigen. Op korte termijn moeten daarom nieuwe brandstoffen worden ontwikkeld -waarschijnlijk gedeeltelijk op basis van biomassa- en de daarbij passende motoren. De overheid heeft volgens Baert hierin een taak om het kip-en-eiprobleem op te lossen dat hierbij onvermijdelijk ontstaat.

Prof.dr. Tony Donné, sinds kort deeltijdhoogleraar aan de TU/e, vertegenwoordigde het FOM-instituut voor plasmafysica Rijnhuizen in een een-tweetje met voltijdhoogleraar prof.dr. Niek Lopes Cardozo. De beide presentaties maakten duidelijk welke rol de TU/e zal spelen in de ontwikkeling van ITER, de fusiereactor die in Zuid-Frankrijk moet verrijzen. De miljarden die ITER gaat kosten, werden door Lopes Cardozo nog even in perspectief geplaatst: vergeleken bij de biljoen euro die we wereldwijd jaarlijks aan energie spenderen, geven we met z’n allen bar weinig uit aan energie-onderzoek. Zelfs de sigarettenindustrie steekt naar verhouding meer geld in onderzoek en ontwikkeling. (TJ)