Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Drie TU/e-onderzoekers met NWO-subsidie naar buitenland
8 april 2010 - Drie jonge wetenschappers van de TU/e mogen op kosten van NWO naar het buitenland om daar onderzoekservaring op te doen. De zogeheten Rubicon-subsidies gaan naar ir. Thomas Hermans (BMT), dr.ir. Maarten Smulders (ST) en dr.ir. Ingrid Vliegen (IE&IS). Hun onderzoeksvoorstellen zijn samen met dertig andere inzendingen gehonoreerd door NWO. x7_s.jpg

De Rubicon wordt beschouwd als een goede opstap voor een Veni-subsidie uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. In totaal dienden 144 jonge onderzoekers een aanvraag in, van wie 33 een Rubicon ontvangen. De kandidaten krijgen de beurs vanwege de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel, de kwaliteit van de onderzoeker en die van het gastinstituut. De haalbaarheid van het onderzoek en de mobiliteit van de onderzoeker tellen ook mee in de beoordeling.

Zo vertrekt Ingrid Vliegen binnenkort naar de Verenigde Staten. Ze gaat daar aan de University of Pennsylvania een jaar onderzoek doen naar de reparatie van onder meer medische apparatuur die de aanwezigheid vereist van zowel reparateurs als reserveonderdelen. Ze zal planningsmodellen bestuderen met beide hulpbronnen zodat reparaties sneller verlopen en de apparatuur eerder beschikbaar is. Vliegen werkte aan de TU/e binnen de capaciteitsgroep Operations Planning, Accounting, and Control (Opac) van prof.dr.ir. Geert-Jan van Houtum.

Chemicus Maarten Smulders is begin april al vertrokken naar de Universiteit van Cambridge. In Engeland zal hij twee jaar onderzoek verrichten naar het bekleden van holle kooistructuren, gevormd als gevolg van de spontane zelfassemblage van organische liganden en metaal ionen. Die kunnen worden gebruikt om verschillende gastverbindingen te isoleren of te detecteren. Het is de bedoeling om de binnenkant van zo’n kooi zodanig aan te passen dat een hogere selectiviteit voor een specifieke gast wordt bereikt. Zo kunnen zeer specifieke kooistructuren ontwikkeld worden die als detector van gevaarlijke verbindingen of als sensor van biologisch relevante stoffen gebruikt kunnen worden. Smulders werkte tot voor kort bij de vakgroep Molecular Science Technology (MST) onder leiding van prof.dr. Bert Meijer.

Thomas Hermans, die ook bij MST onderzoek deed, is de derde TU/e-wetenschapper die door NWO wordt beloond. Hij promoveert 6 mei aan de faculteit BMT en vertrekt begin juni voor twee jaar naar de Northwestern University in de Amerikaanse staat Illinois. Hermans gaat de richting van celmigratie onderzoeken. Miniaturisatie van vloeistofstromen, geïnspireerd door de halfgeleiderindustrie, heeft het namelijk mogelijk gemaakt de concentratie van een stof op elk punt in een reservoir (een gradiënt) te kunnen controleren. Zo kan de migratie van cellen in het lichaam worden bepaald door gradiënten van voedingsstoffen en temperatuur. De onderzoekers willen kankercellen onderwerpen aan verschillende gradiënten, om zo te begrijpen hoe ongewenste migratie (uitzaaien) kan worden voorkomen.
Zijn onderzoek in het buitenland krijgt extra glans door de toekenning van een tweede beurs, de internationale Human Frontier Science Program. (www.nhmrc.gov.au/grants/apply/strategic/hfsp.htm)

Het merendeel van jonge Rubicon-wetenschappers gaat naar de VS, gevolgd door Groot-Brittannië. Andere kandidaten vertrekken naar Duitsland, China, Zweden en België. Zij krijgen een onkostenvergoeding afhankelijk van de gekozen bestemming. Iedere ronde stelt NWO in totaal 1,7 miljoen euro beschikbaar voor Rubicon. (FvO)