Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU Delft wacht op vergunning isotopenproductie

22 april 2010 - Het Reactor Instituut van de TU Delft wacht nog steeds op toestemming om medische isotopen te produceren. De universiteit wil helpen het tekort op te lossen dat is ontstaan door onderhoud aan de reactor in Petten. Het Cyclotron op de TU/e-campus kan het tekort niet opvangen, omdat aan bij de deeltjesversneller van de TU/e andere isotopen worden geproduceerd.De reactor in Petten is sinds vorige maand tijdelijk dicht. Normaal wordt er 30 procent van de wereldbehoefte aan medische isotopen geproduceerd. Ziekenhuizen gebruiken medische radio-isotopen voor het opsporen en genezen van ziekten als kanker. De radioactieve geneesmiddelen zijn maar korte tijd werkzaam. Daardoor kunnen geen voorraden worden aangelegd en ontstaan snel tekorten.Toen bekend werd dat de twee grootste isotopenproducten tijdelijk dichtgaan, bood de TU Delft aan een deel van de productie over te nemen in de proefreactor. Met een paar kleine aanpassingen kan daar 10 procent van de isotopenproductie van Petten worden overgenomen, genoeg voor de binnenlandse markt.Ziekenhuizen zien zich ondertussen genoodzaakt zelf oplossingen te bedenken. Zo heeft nucleair geneeskundige Roel Claessens van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een generator gebouwd waarmee hij zelf het radioactieve element rubidium kan opwekken. “We wachten op een vergunning van de Inspectie voor de Gezondheidszorg”, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. (HOP)