Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Wiskunde moet haar betekenis zichtbaar maken”
22 april 2010 - Wiskunde kan alleen floreren als zij haar maatschappelijke betekenis zichtbaar maakt. Dat deelde de Duitse hoogleraar Volker Mehrmann van Matheon, het wiskunde-instituut van de drie Berlijnse universiteiten, zijn toehoorders mee tijdens het openingssymposium van het Applied Mathematics Institute (AMI) van de drie TU’s.

AMI is het zevende Centre of Excellence dat de drie TU’s gezamenlijk hebben opgezet. Ruim tweehonderd toehoorders uit de drie TU’s, het bedrijfsleven en grote instituten als TNO, ECN, Deltares en NLR waren donderdag 15 april in Delft aanwezig bij het openingssymposium.

De hoogleraren Hester Bijl (TUD), Richard Boucherie (UT) en Remco van der Hofstad (TU/e) gaven voorbeelden van wiskundige toepassingen in vliegtuigontwerpen, logistiek in de zorg en routing in complexe netwerken. Drie promovendi vertelden aansluitend over hun onderzoek: baaivorming door getijden, cryptografie en wachttijden in poliklinieken.

De Twentse hoogleraar Bernard Geurts, wetenschappelijk directeur van AMI en in deeltijd verbonden aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde, zette de ambities uiteen op de terreinen onderwijs, onderzoek en innovatie. Hij sloot zich aan bij de woorden van Volker Mehrmann. “Het is niet voldoende om een sticker met ‘Math Inside’ op elke technologie te plakken. Wiskunde moet echt zichtbaar maken wat haar impact is.”/.