Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Veel lof voor vertrekkend voorzitter Lundqvist
29 april 2010 - “De motor achter deze ondernemende universiteit”, zo prees minister Maria van der Hoeven vertrekkend collegevoorzitter Amandus Lundqvist op 22 april, de dag van de dies natalis. Ook van de kant van het bedrijfsleven en de gemeente kwam veel lof. De TU/e kende hem de erepenning van de universiteit toe en koppelde zijn naam voorgoed aan het beurzenstelsel voor buitenlandse studenten.
Foto’s: Bart van Overbeeke

De IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull dreigde de diesviering te verstoren, maar de Canadese eredoctor Bill Buxton was ondanks de aswolk toch op tijd aanwezig in de Paterskerk voor zijn inauguratie. Voorafgaand daaraan spraken achtereenvolgens EZ-minister Maria van der Hoeven (via een videoboodschap, haar toespraak in de kerk werd uitgesproken door plaatsvervangend directeur-generaal Hans de Groene) en Philips-topman Harry Hendriks. De rode draad in beide toespraken was duidelijk: Nederland moet blijven investeren in innovatie en duurzaamheid. Alleen zo is het mogelijk om in 2020 terug te keren in de top-5 van kennislanden. Samenwerking van het mkb en het grootbedrijf met kennisinstellingen is hierbij essentieel en technostarters moeten intensief gestimuleerd en ondersteund worden. Het zijn juist deze elementen die Lundqvist in de acht jaar dat hij bij de TU/e aan het roer stond, sterk heeft bevorderd, zo vertelden Verhoeven en Hendriks.

Ook Lundqvist zelf, die volgende maand 65 wordt, wees op het belang van die samenwerking en zei er trots op te zijn dat in zijn bestuursperiode de derde geldstroom aan de TU/e meer dan verdubbeld is. Ondanks het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, gaat Lundqvist per 1 mei aan de slag als voorzitter van de stichting SURF. (HK)