Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
VSNU: “Loonsverhoging niet opportuun”
29 april 2010 - Universiteitenvereniging VSNU wil de voorjaarsnota van het kabinet afwachten voordat zij weer gaat onderhandelen met de vakbonden over een nieuwe cao. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de eis van loonsverhoging van de vakbonden. Volgens de VSNU is het momenteel “niet opportuun” om over loonsverhoging te spreken.

De bonden eisen een salarisverhoging van 1,25 procent en dat zoude werkgelegenheid in gevaar brengen, zegt een woordvoerder van de VSNU. De universiteiten bepleiten een nullijn. “De universiteiten staan financieel onder druk”, aldus de VSNU. “Maar de deuren zijn niet dicht. We wachten op de voorjaarsnota.”

Het is nog niet zeker wanneer die precies komt, maar de uiterste deadline is 1 juni. Pas dan weten de universiteiten hoe ze er financieel precies voorstaan, menen ze, en dan kunnen ze weer praten.

De huidige cao liep tot 1 maart en blijft gelden tot er een nieuwe is. Over werkgelegenheid en werkzekerheid blijft de VSNU nog vaag, maar daarover lijken wel afspraken te maken, zegt Marieke van den Berg, onderhandelaar van Abvakabo FNV. “Maar de salarissen zijn een ander verhaal. Wij willen koopkrachtbehoud voor de medewerkers.”

Volgens haar hebben de universiteiten het geld ervoor. “Ze zeggen dat er misschien een verhoging van de pensioenpremie aankomt. Maar dat zeiden ze vorig jaar ook en toen kwam die er ook niet. Ze zeggen bovendien dat ze nog geen looncompensatie van de regering hebben gehad, maar het heeft altijd te maken met keuzes: kennelijk hebben de universiteiten het geld er niet voor over.” (HOP)/.