Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Multi-core onderzoek krijgt 1,2 miljoen
29 april 2010 - Twee onderzoeksgroepen van de faculteiten Electrical Engineering en Wiskunde & Informatica krijgen 1,2 miljoen euro subsidie voor het nieuwe project COBRA (COmputing faBRic for high-performance Applications). Deelnemers aan dit Europese project streven naar chips met een grotere rekenkracht, die goed programmeerbaar zijn en een laag energieverbruik hebben. De Nederlandse tak richt zich daar- bij op toepassingen in mobiele telefonie en multimedia.

COBRA (niet te verwarren met de gelijknamige TU/e-onderzoeksschool op het gebied van communicatietechnologie) start 1 mei en duurt drie jaar. Het project, met participanten in Nederland, Frankrijk en Spanje, wordt internationaal geleid door ST Microelectronics en in Nederland door ST-Ericsson, waar TU/e-deeltijdhoogleraar prof.dr.ir. Kees van Berkel tevens werkzaam is. Hij is verbonden aan de groep Systeem Architectuur en Netwerken (faculteit W&I) - samen met de groep Elektronische Systemen (faculteit EE) actief binnen COBRA.

Van Berkel: “Op een enkele IC, oftewel chip, kunnen we eenvoudig tientallen en straks honderden programmeerbare processoren integreren. Zulke IC’s zijn echter lastig te programmeren. Bovendien is het energieverbruik hoog. Voor consumentenproducten, zoals 3D-televisie en mobiele telefoons, is deze zogeheten multi-coretechnologie alleen aantrekkelijk als het energiegebruik fors wordt gereduceerd en de programmeerbaarheid wordt vereenvoudigd”.

De Nederlandse tak van COBRA kijkt vooral naar draadloze communicatie als toepassing, waarbij onderzoekers in Eindhoven en Delft zich op de meer fundamentele uitdagingen richten. “Met een moderne smartphone kun je data downloaden met een snelheid van zo’n 10Mbit per seconde. Deze downloadsnelheid gaat de komende jaren met stappen omhoog tot 1Gbit per seconde. Het vergt een gigantische rekenpartij om deze bitstroom uit de antennesignalen te kunnen extraheren.”

Bovendien, zo zegt Van Berkel, is deze rekenpartij voor iedereen communicatiestandaard, zoals GSM, UMTS of WLAN, weer anders. “Bovendien evolueren die standaarden in hoog tempo.” Met de subsidie van Economische Zaken kunnen vier promovendi en een postdoc worden aangesteld. De subsidie is toegekend in het kader van het Europese programma CATRENE: Cluster for Application and Technology Research in Europe on NanoElectronics. (MvdV)/.