Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e en Fontys ICT slaan handen ineen
24 juni 2010 - De TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica en de Fontys Hogeschool ICT gaan nauwer samenwerken. De krachtenbundeling houdt onder meer in dat vaker docenten worden uitgewisseld, dat onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten worden gedeeld en dat studenten vlot moeten kunnen wisselen van instelling.

In de University Club van de TU/e zetten bestuurders van beide onderwijsinstellingen gisteravond, woensdag 23 juni, hun handtekeningen onder het zogeheten ‘Memorandum of Understanding’. De verklaring is een bekrachtiging van de wederzijdse intenties van de TU/e en Fontys, waarvan de ict-afdelingen de afgelopen twee jaar al volop aan elkaar ‘snuffelden’, aldus decaan prof.dr. Arjeh Cohen van de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica.

De samenwerking komt onder meer tot uitdrukking in het delen van faciliteiten. Zo mag de TU/e gebruikmaken van de ‘Virtual Reality 3D Cave’ van Fontys; een leeromgeving waarin wordt geprojecteerd op muren om zo virtuele werelden te kunnen scheppen. “De deuren staan nadrukkelijk voor de ander open”, zegt Cohen - ook op onderzoeksgebied: “Daar komt men bij Fontys minder aan toe, maar als iemand daar er interesse voor heeft, is hij of zij welkom om in projecten hier mee te lopen”.

De twee onderwijsinstellingen gaan ook nadrukkelijk samen de markt op om hun ict-opleidingen te promoten. ‘Ict doe je in Eindhoven’ wordt het gezamenlijke motto, waarbij de twee willen benadrukken dat verkeerd kiezen er niet bij is: studenten moeten gemakkelijk van instelling kunnen switchen als hun eerste keuze toch niet de juiste blijkt te zijn. “Veel studenten die hier Technische Informatica komen doen, merken halverwege het eerste jaar dat ze het toch iets te abstract en theoretisch vinden. Die kunnen horizontaal doorschuiven naar Fontys, zonder dat het reeds geleerde verloren gaat.”

Omgekeerd moeten speciale schakelklassen Fontys-studenten helpen die na hun bachelor juist door willen gaan met een master aan de TU/e. Cohen: “Om na drie jaar heel concreet werken weer het abstracte in te stappen, valt niet mee. Via de schakelklassen kunnen studenten proeven van hoe het er hier aan toegaat”. Allemaal niet helemaal nieuw, benadrukt de decaan, “wel gaan we het nu samen nadrukkelijker communiceren”.

Netwerk
Volgens de decaan kunnen de acinstellingen veel van elkaar leren. “Fontys heeft bijvoorbeeld een veel groter netwerk richting de industrie. Waar wij overwegend behoorlijk fundamenteel onderzoek doen, heeft Fontys veel meer zicht op wat er leeft op de werkvloer en waaraan behoefte is. Hun ervaring en netwerk kunnen ons inspireren tot nieuwe ideeën en richtingen.” (MvdV)/.