Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Protest tegen Engels op Leidse bul

24 juni 2010 - Het protest neemt toe tegen de vervanging van het Latijn door het Engels op de diploma’s van de Universiteit Leiden. Een petitie werd al 3811 keer ondertekend. Want elitair of niet, het Latijn hoort bij de universiteit, vinden de ondertekenaars.Alleen de Leidse eredoctoraten en doctorsbullen zijn straks nog in het Latijn. Bachelor- en masterdiploma’s worden voortaan opgesteld in het Engels en het Nederlands. Ze zouden te ingewikkeld zijn voor het Latijn. “Er wordt steeds meer informatie aan toegevoegd over studierichting, gevolgde vakken enzovoorts”, legt een woordvoerder uit in het blad Mare. “Voor veel termen zijn geen equivalenten in het Latijn.” “Natuurlijk levert de redactie van Latijnse bullen problemen op”, reageert een hoogleraar letterkunde in een ingezonden brief. “Maar waar een wil is, is een weg.” Rector magnificus Paul van der Heijden lijkt niet ongevoelig voor de kritiek. In een recent interview zegt hij dat het college van de kwestie geen halszaak wil maken: “Dan moeten we maar extra fte’s inhuren voor het vertalen van die bullen; het is niet anders.” Maar zover is het nog niet. “Ik hoop dat we eerst een zakelijke discussie kunnen voeren.” (HOP)