Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In memoriam: Prof. Ir. W. Huisman (1916-2010)

24 juni 2010 - De faculteit Bouwkunde heeft vele jaren een ‘oude’ en een ‘jonge’ Wim Huisman gekend; dit ‘in memoriam’ gaat over de ‘oude’. Hij heeft in 1967 samen met Habraken en Duyster aan de wieg gestaan van de nieuwe faculteit Bouwkunde in Eindhoven. Zijn vakgebied was constructief ontwerpen, wat toen helemaal nieuw was. Hij heeft het van de grond af aan opgebouwd. In die tijd was de situatie in de bouw meestal zo dat de architect het voor het zeggen had, en de constructeur had niets in te brengen. Huisman heeft dat veranderd: bij hem zitten drie ontwerpers samen aan tafel, voor architectuur, constructie en binnenklimaat. Zij moeten elkaars taal verstaan, en samen het ontwerp maken. In die tijd was dat nieuw, maar Bouwkunde Eindhoven heeft onder andere hierdoor een goede naam gekregen. Hij heeft dit onderwezen tot hij in 1981 met pensioen ging.

Hij had ook een adviesbureau, waar hij deze aanpak al vele jaren in praktijk bracht. Hij adviseerde zijn opdrachtgevers op eerlijke en betrouwbare wijze. Zo was er eens een bedrijf waar hij een nieuwe hal voor had gebouwd. De productie liep geweldig, en ze kwamen hem vragen om nog zo’n hal te bouwen. Al pratend kreeg Huisman de indruk dat zij de kosten van de nieuwe hal onvoldoende in rekening brachten in de prijs van het product, waardoor het product te goedkoop was. Dat verkoopt prima, maar je gaat er wel failliet aan. Huisman bleek gelijk te hebben, maar het kostte hem wel de opdracht: de tweede hal kwam er niet. Dat is een goed adviseur zijn.

Van 1967 tot zijn pensioen in 1981 ben ik zijn naaste medewerker geweest. Prof. Huisman was een inspirerend mens, erg prettig om mee samen te werken. Hij is ook mijn eerste promotor geweest; ook in die functie was hij een uitstekend begeleider.

Na zijn pensionering heeft hij met zijn vrouw Miente gelukkig samengeleefd, in goede gezondheid. Ik heb ze regelmatig bezocht. Tot enkele maanden voor zijn overlijden las hij nog veel boeken, en de NRC; over beide kon je nog goed en helder met hem discussiëren. Na een kort ziekbed is hij op 28 mei 2010 overleden.

Jules Janssen, gepensioneerd universitair hoofddocent faculteit Bouwkunde