Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Daling vooraanmeldingen TU’s bij een groei van het totaal
24 juni 2010 - Aan de TU’s zijn de vooraanmeldingen gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Voor de technische opleidingen van de Universiteit Twente betreft het een daling van 16,4 procent. Aan de TU/e en de TU Delft gaat het respectievelijk om een teruggang van 7,7 en 2 procent. Bij de algemene universiteiten is gemiddeld sprake van een groei van 3,7 procent.

Niets is nog zeker, maar de groei van het aantal eerstejaars valt enigszins te voorspellen door de vooraanmeldingen van vorig jaar te vergelijken met die van nu. Op grond van de laatste meting, die dateert van zaterdag 19 juni, houdt het wetenschappelijk onderwijs rekening met 2,9 procent meer eerstejaars dan vorig jaar. De instroom van algemene universiteiten groeit naar verwachting met 3,7 procent, terwijl die van de drie TU’s met 4,3 procent afneemt. Bij dit laatste percentage zijn ook de niet-technische opleidingen van de Universiteit Twente meegenomen. Voor die opleidingen geldt juist een stijging met 7,2 procent. Onder meer de populaire studie Psychologie valt hieronder.

Aan de TU/e is de daling het sterkst bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS). De opleiding Technische Bedrijfskunde kent een terugval van 34 procent en bij Technische Innovatie Wetenschappen is dat 33 procent. Vice-decaan van IE&IS prof.dr.ir. Anthonie Meijers noemt de cijfers zorgwekkend, “maar het verleden heeft ons geleerd dat we op basis hiervan niet nu al kunnen zeggen dat de instroom straks in september ook met dit percentage zal zijn afgenomen. Er kan nog een inhaalslag plaatsvinden. Voor wat betreft TIW denken we dat we dit moment het maximale gedaan hebben om onze opleiding te promoten.”

Grootste stijger aan de TU/e is de opleiding Technische Wiskunde met een percentage van veertig. In absolute aantallen gaat het dan om 35 vooraanmeldingen. Bouwkunde, dat jaarlijkse de grootste instroom aan eerstejaars kent, heeft 11 procent minder vooraanmeldingen. De opleiding die qua grootte daarop volgt, is Werktuigbouwkunde, en daar is sprake van een stijging met 13 procent.

Vorig jaar groeide het aantal eerstejaars in Nederland opvallend sterk. Dit jaar lijkt hun aantal opnieuw toe te nemen, maar minder spectaculair. Alleen Groningen (16 procent in de plus) vertoont een opzienbarende groeispurt. Maar dat zou ook aan kleine wijzigingen bij het inschrijven kunnen liggen. (HOP/HK)/.