Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Start Campus 2020 wegens asbest enkele maanden uitgesteld

25 juni 2010 - De verbouwing van de W-hal wordt naar verwachting enkele maanden uitgesteld. Aanleiding is de recente vondst van kankerverwekkende asbestvezels op de vloer van de kruipruimte van de W-hal. Ongeveer zeventien tot achttien werknemers van bouwbedrijven en twee of drie medewerkers van de TU/e zijn in de kruipruimte geweest. Zij zijn op de hoogte gesteld. Onderzocht wordt welke gezondheidsrisico’s ze hebben gelopen. Dat heeft het College van Bestuur vrijdag 25 juni laten weten. x1_s.jpg
De asbestsanering in de W-hal. Foto: Bart van Overbeeke

De asbestvezels zijn aangetroffen tijdens een bodemonderzoek dat standaard wordt uitgevoerd bij bouwprojecten. De vondst is opvallend omdat in maart de asbestsanering was afgerond en het gebouw na diverse inspecties asbestvrij was verklaard.

Het College van Bestuur (CvB) stelt een onderzoek in naar de hoeveelheid en verspreiding van het asbest. Ook wordt gekeken welke gezondheidsrisico’s het personeel van de bouwbedrijven en medewerkers van de TU/e hebben gelopen. “Onze indruk is dat de meeste mensen korte tijd in de kruipruimte zijn geweest”, aldus CvB-woordvoerder Peter van Dam. Volgens hem zijn alle medewerkers op de hoogte gesteld en zijn ook alle betrokken instanties ingelicht.
Het CvB gaat ook uitzoeken wie precies verantwoordelijk is voor de gang van zaken en kijkt of er juridische gevolgen zijn.

De W-hal is voorlopig afgesloten en alle bouwactiviteiten zijn gestaakt. Naar verwachting zal de start van de renovatie zeker twee tot drie maanden worden uitgesteld. Ook de feestelijke aftrap door het CvB op 30 juni is afgelast. “Natuurlijk vinden we het uitstel van de startceremonie spijtig, maar we willen geen enkel risico -hoe klein ook- lopen met de gezondheid van de bezoekers”, aldus bestuurssecretaris Harry Roumen.

De renovatie van de W-hal is het eerste project in het kader van Campus 2020. Met nieuwbouw en renovatie moet het universiteitsterrein een nieuw gezicht krijgen. In de W-hal worden straks onder meer de faculteit Wiskunde & Informatica en de universiteitsbibliotheek ondergebracht. (FvO)