Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouw nieuwe W-hal wegens asbest uitgesteld

1 juli 2010 - De verbouwing van de W-hal wordt naar verwachting enkele maanden uitgesteld. Aanleiding is de recente vondst van kankerverwekkende asbestvezels op de vloer van de kruipruimte van de W-hal. Ongeveer zeventien tot achttien werknemers van bouwbedrijven en twee of drie medewerkers van de TU/e zijn in de kruipruimte geweest. Zij zijn op de hoogte gesteld. Onderzocht wordt welke gezondheidsrisico’s ze hebben gelopen.

Foto: Bart van Overbeeke

De asbestvezels zijn aangetroffen tijdens een bodemonderzoek dat standaard wordt uitgevoerd bij bouwprojecten. De vondst is opvallend omdat in maart de asbestsanering was afgerond en het gebouw na diverse inspecties asbestvrij was verklaard. In een reactie laat Van der Heijden BV, verantwoordelijk voor de asbestsanering, weten niet te begrijpen hoe de asbestvondst mogelijk is, tien weken na de sanering. “De betreffende vloer van de kruipruimte was onderdeel van de sanering en de vrijgavemetingen zijn gedaan door het onafhankelijke laboratorium Search. Dit is voor ons onbegrijpelijk.”

CvB-woordvoerder Peter van Dam laat weten dat het bodemonderzoek dat plaatsvond na de sanering aanleiding gaf om aanvullende metingen te doen. “Er zijn twee mogelijkheden: er zijn toch asbestvezels achtergebleven na de sanering, of de vezels zijn vrijgekomen bij daaropvolgende werkzaamheden. Dat gaan we nu uitzoeken.” Het CvB stelt een onderzoek in naar de hoeveelheid en verspreiding van het asbest. Ook wordt gekeken welke gezondheidsrisico’s het personeel van de bouwbedrijven en medewerkers van de TU/e hebben gelopen. “Onze indruk is dat de meeste mensen korte tijd in de kruipruimte zijn geweest”, aldus Van Dam. Volgens hem zijn alle medewerkers op de hoogte gesteld en zijn ook alle betrokken instanties ingelicht.

Het CvB gaat ook uitzoeken wie verantwoordelijk is voor de gang van zaken en kijkt of er juridische gevolgen zijn.

De W-hal is voorlopig afgesloten en alle bouwactiviteiten zijn gestaakt. Naar verwachting zal de start van de renovatie zeker twee tot drie maanden worden uitgesteld. Ook de feestelijke aftrap door het CvB, die gisteren was gepland, werd afgelast. “Natuurlijk vinden we het uitstel van de startceremonie spijtig, maar we wilden geen enkel risico -hoe klein ook- lopen met de gezondheid van de bezoekers”, aldus universiteitssecretaris Harry Roumen.

De renovatie van de W-hal is het eerste project in het kader van Campus 2020. Met nieuwbouw en renovatie moet het universiteitsterrein een nieuw gezicht krijgen. In de W-hal worden straks onder meer de faculteit Wiskunde & Informatica en de universiteitsbibliotheek ondergebracht. Vooruitlopend op de bouw is een studie naar potentiële windhinder uitgevoerd door de faculteit Bouwkunde. (FvO/TJ)/.

Lees meer over het windhinderonderzoek rond de W-hal op Mogelijk aanpassing marktplaats W-hal vanwege windhinder.