spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“Aannemers denken weinig na over de logistieke kant van het bouwproces”
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Hoogbouw plaatsen middenin het stadscentrum vergt een strak logistiek plan voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen. Meestal ontbreekt het hieraan, wat leidt tot faalkosten en vertragingen in het bouwproces. Dennis Segeren ontwikkelde daarom een rekenmodel voor de logistieke planning van hoogbouw op ‘postzegellocaties’ in de stad.

“Aannemers denken weinig na over de logistieke kant van het bouwproces”, zegt Segeren, onlangs afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde. “Het plan is dat alle materialen ‘just in time’ worden afgeleverd, maar in de praktijk lukt dat meestal niet. Het gevolg is dat goederen niet op het juiste moment ter plaatse zijn.”

In hartje Den Haag kennen ze het probleem. Daar bouwen ze twee torens van 146 meter hoog, het toekomstige onderkomen van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Omdat de aanvoer van bouwmaterialen niet goed verliep, besloot de aannemer extra opslagruimte te huren net buiten het centrum. Segeren kreeg de taak de mogelijkheden van een distributiecentrum op die plek te onderzoeken.

Eerst analyseerde hij het hele bouwproces. Hij ontdekte dat de drukste bouwfase dagelijks gemiddeld 64 transporten met zich meebracht. “Van tevoren weet niemand dat er dagelijks zo veel transporten zullen gaan plaatsvinden”, vertelt hij. “Ieder is bezig met zijn eigen onderdeel van het bouwproces. Het totaaloverzicht ontbreekt.”

De bouwkundige ontwierp daarom een rekenmodel waarmee uitvoerders van tevoren de transportdruk kunnen voorspellen voor de drukste fase van het bouwproces. Op grond van de uitkomsten kan de uitvoerder beslissen of een extra distributiecentrum nodig is. En, zo ja, hoe groot dat moet worden.

“Ik tel alle benodigde materialen per verdieping op en deel dit getal door het aantal dagen van de bouwcyclus”, legt Segeren uit. “Het is heel lastig om vervolgens te berekenen hoeveel aanvoerbewegingen er dagelijks nodig zijn voor die materialen. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met welk type transport de materialen worden vervoerd. En sommige materialen, zoals vloeibaar beton, moeten onmiddellijk worden verwerkt.”

Omdat op geen enkel moment vaststaat hoeveel materialen precies nodig zijn, geeft het model van Segeren slechts een ruwe schatting van de dagelijkse transportdruk op de bouwplaats. Hij berekende dat het distributiecentrum in Den Haag het dagelijkse aantal transporten zou terugbrengen tot 54 per dag. Ook kunnen transporten met meer precisie plaatsvinden. Het aan- en afvoerproces is namelijk veel beter beheersbaar met het rekenmodel. “Dit is een van de eerste onderzoeken naar dit aspect van de bouw”, zegt Segeren, “en dus een eerste stap richting een beter beheerst logistiek proces”.

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .