You've got the power
    In memoriam

Gij moet blijven.
    Ik moet gaan.
    Heden is tweemaal de herfst begonnen.

[Buson, 1715-1785; vert. J. van Tooren]
    Uit het afscheidscollege van prof.ir. J.A.G. Kals

Jozef Kals
    Onlangs bereikte ons het bericht dat prof. ir. Jozef A.G. Kals is overleden. Hij was van 1962 tot 1996 werkzaam binnen de faculteit Werktuigbouwkunde op het vakgebied van de Omvormtechnologie. In 1980 werd hij benoemd tot hoogleraar. Jo Kals heeft een grote nationale en internationale rol gespeeld op het vakgebied van de Omvormtechnologie. Hij was een hoogleraar van de oude stempel: hij vond dat studenten zich zowel in hun vakgebied dienden te bekwamen, als in algemene vaardigheden passend bij een academisch gevormd individu. Zijn grote betrokkenheid bij studentenactiviteiten zoals buitenlandse studiereizen, excursies en activiteiten van het dispuut Hephaistos van de vakgroep Productietechnologie en -Automatisering, illustreerden deze zienswijze.

Sinds zijn emeritaat is Jo Kals tot het laatst toe lid geweest van de beoordelingscommissie die het beste afstudeerwerk en het beste promotieproject van de faculteit Werktuigbouwkunde nomineert voor de academische Jaarprijzen.

Wij wensen zijn vrouw Tiny en de overige familieleden veel kracht om het verlies van een aimabel, markant en erudiet mens te verwerken.

Het bestuur van de faculteit Werktuigbouwkunde