You've got the power
    Nieuws | Mens
    Birte ten Hoopen. Foto | Bart van Overbeeke
    “Een uitdaging om in dertig seconden iets neer te zetten”

Birte ten Hoopen is een 34-jarige theatermaakster. Ze woont nu nog in Amsterdam, maar emigreert over twee weken naar Suriname. Dinsdag bracht ze twee uur door in een lift in Vertigo om mensen uit te dagen tot een snel spelletje Scrabble.

Wie ben je?
    “Als theatermaakster ben ik actief op allerlei gebieden: ik ben actrice, regisseuse, docent en schrijver. Ik heb onder meer het theatercollectief Blonde Bizon opgericht, waarmee we vooral voorstellingen op locatie maken.”

Was de lift als podium al vertrouwd terrein?
    “Ik heb wel eens mét een lift gespeeld, maar nog nooit ín een lift. Het leek me een uitdaging om in hooguit dertig seconden en voor steeds andere mensen iets neer te zetten. In zo’n setting is een typetje handig; met een improviserende babbel kom je een heel eind. Ik heb me gebaseerd op een typetje dat ik eerder heb gespeeld: Lilith. Volgens sommigen was zij de eigenlijke eerste vrouw van Adam, weggeveegd uit het paradijs omdat ze zich gelijk achtte aan de man en vond dat ze ook zoiets mocht maken als woorden. Ik dacht: ik ga scrabbelen tegen mensen. Met de steentjes, het passen en meten, paste het ook nog een beetje bij de universiteit en bij Bouwkunde.”

En, was het leuk?
    “De meeste mensen waren fanatiek genoeg om even een poging te wagen. Dan kom je er pas achter hoe snel zo’n liftritje gaat; je hebt maar een paar verdiepingen om na te denken. Dat vond ik leuk.”

Waarom emigreer je naar Suriname?
    “Een collega heeft in Paramaribo een theater opgericht dat verder moet worden uitgebouwd. Ik ga er in elk geval voor drie jaar naartoe om haar te helpen en me, samen met Surinamers, te richten op Caribische uitvoerende kunsten. Theatraal is het een heel interessante plek: de verhaalstructuren daar zijn heel anders, de expressie is veel groter en heftiger, het fysieke spel heeft een andere taal. Heel spannend!” (MvdV)

Theatrical performer Birte ten Hoopen spent two hours in an elevator in Vertigo last Tuesday in the hope to challenge people to a game of Scrabble. “There’s only a few floors’ time to think in a moving elevator, that’s what made it fun.”