You've got the power
    Bouw nieuwe W-hal start begin oktober
    16 september 2010 - De bouw van de nieuwe W-hal, die eind juni werd uitgesteld, gaat nu begin oktober echt van start. De vondst van asbestvezels leidde destijds tot het uitstel. Het opruimen van die resten wordt op dit moment gedaan door het bedrijf Horyon. De TU/e heeft hoofdaannemer Aldenzee/Van der Heijden, die in de eerste helft van 2010 de asbestsanering had uitgevoerd, aansprakelijk gesteld voor de extra kosten.
    Foto | Bart van Overbeeke

Projectleider van de W-hal, Piet van Happen, laat weten dat er na vaststel­ling van besmetting in de kruipruimte in juni, op basis van nader onderzoek, op nog enkele plekken in en om de W-hal asbestvezels zijn aangetroffen. Zoals bijvoorbeeld in de gevel van de W-hal en aan de onderkant van de loopbruggen. Deze plekken zijn ondertussen gesaneerd. Ook kleine delen van de leidingen die het regenwater moeten afvoeren, bevatten asbest. Maar deze kunnen nu niet verwijderd worden, omdat dan de W-hal zou onderlopen, zo laat Van Happen weten. Een deel van de resterende asbestsanering wordt tegelijk met het begin van de verbouwing uitgevoerd. Asbestverwijderaar Horyon is voor deze klus ingehuurd. De simultane uitvoering duurt vier weken en levert volgens Van Happen geen problemen op.

Mr. Andy van Eggelen, hoofd juridische zaken van de TU/e, zegt dat hoofdaannemer Aldenzee/Van der Heijden inmiddels door de TU/e aansprakelijk is gesteld voor de extra saneringskosten. Van Eggelen: “We zijn die aansprakelijk­heidsstelling nu verder aan het uitwerken. Het is op dit moment nog onduidelijk hoe dit verder gaat verlopen.” Bij Aldenzee/Van der Heijden was niemand bereikbaar voor commentaar.

Zeventien tot achttien werknemers van bouwbedrijven en twee medewerkers van de TU/e zijn mogelijk in contact gekomen het asbest. Zij zijn voor de zomer direct op de hoogte gesteld. Of ze daadwerkelijk gezondheidsrisico’s hebben gelopen, blijft onduidelijk. Uit oogpunt van privacy wil Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, hier niets over zeggen. “Maar het heeft niet tot grote consternatie geleid.”

De renovatie van de W-hal is het eerste project in het kader van Campus 2020, bedoeld om het universiteitsterrein een nieuw gezicht te geven. De centrale bibliotheek zal er onderdak in krijgen en bovenop de vernieuwde hal komt een apart bouwdeel, waarin de faculteit Wiskunde & Informatica wordt ondergebracht. Het streven is nog steeds om het gebouw in de zomer van 2012 in gebruik te nemen, aldus Van Happen. (HK/FvO)

Saneringswerkzaamheden in de W-hal. Foto | Bart van Overbeeke

Construction of the new W-hal, which was postponed last June, will now start in October after all. Due to the discovery of asbestos fibers, construction was put off. The cleanup is currently being taken care of by Horyon. TU/e holds main contractor Aldenzee/Van der Heijden liable for the extra costs, since they did an asbestos cleanup in the first half of 2010.