You've got the power
    TU/e net buiten top honderd
    16 september 2010 - De TU/e is nummer 126 op de wereldranglijst voor universiteiten die het Britse onderzoeksbureau QS jaarlijks uitbrengt. Daarmee zakt de universiteit zes plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Op de nieuwe ranglijst van het tijdschrift Times Higher Education (THE) komt de TU/e op plek 114. Vorig jaar brachten QS en THE de lijst nog gezamenlijk uit.

De lijst van QS wordt dit jaar aangevoerd door de University of Cambridge, gevolgd door Harvard en Yale. Hoogst genoteerde Nederlandse universiteiten zijn net als vorig jaar de UvA (56), Leiden (82) en Utrecht (83).

In totaal halen twaalf Nederlandse universiteiten de top 200 van deze QS-World University Rankings. Alleen is dat niet langer de bekende ranglijst van Times Higher Education (THE). Het toonaangevende Britse tijdschrift over hoger onderwijs kondigde dit voorjaar al aan dat het zijn bekritiseerde universiteitenranglijst op de schop zou nemen. THE brengt vandaag (16 september) in samenwerking met de onderzoeksdivisie van persbureau Reuters een nieuwe lijst onder de oude naam. Dat ging ten koste van de samenwerking met QS, dat desondanks besloot haar jaarlijkse lijst gewoon uit te blijven brengen. Een week voor de concurrerende lijst.

In de vernieuwde lijst van THE is het aandeel subjectieve meningen in de weging teruggebracht van vijftig naar 34,5 procent, terwijl het aantal geënquêteerden wetenschappers groeide van 3.500 naar ruim 1.300. Zij kregen bovendien meer vragen over het onderwijs voorgelegd. De hoeveelheid studenten per docent gaat veel minder zwaar wegen in het eindoordeel. “Mensen klaagden dat de staf-student-ratio net zo weinig zegt over de onderwijskwaliteit als de hoeveelheid obers over het eten in een restaurant”, schrijft Times Higher Education. (HOP/TJ)

TU/e holds the 126th position in the annualworld university rankings presented by British research platform QS. The university drops six spots compared to last year’s result. Today (September 16), one of QS’ former clients, Times Higher Education, will present a ranking based on new criteria in which TU/e nabs the number 114 spot.