You've got the power
    Nieuwe hoogleraar Akoestiek
    16 september 2010 - Ir. Renz van Luxemburg is aangesteld als deeltijdhoogleraar Architectural Acoustics aan de TU/e-faculteit Bouwkunde.
    Renz van Luxemburg. Foto | Bart van Overbeeke

Van Luxemburg (61) volgt prof.ir. Eddy Gerretsen op, die met pensioen is gegaan. Hij gaat zich in zijn nieuwe functie bezighouden met zaalakoestiek, bouwakoestiek en geluid in de stedelijke omgeving. Daarnaast blijft hij verbonden aan advies- en ingenieursbureau DHV.

Geluid speelt volgens Van Luxemburg een belangrijke rol in ons leven. “Niet alleen in de vorm van muziek, maar ook oriëntatie en herkenning van de leefomgeving. De rol van akoestiek wordt in de architectuur steeds belangrijker.” Van Luxemburg begeleidde al studenten en adviseert architecten en instellingen op het gebied van akoestiek. Hij was onder meer betrokken bij het Muziekcentrum Frits Philips, het Wyly Theater in Dallas en de het onderkomen van de Chinese staatstelevisie. (TJ)

Ir. Renz van Luxemburg is appointed part time Professor of Architectural Acoustics at TU/e’s Department of Architecture, Building & Planning. He will be succeeding the retired Prof. Ir. Eddy Gerretsen. In his new capacity, Van Luxemburg (61) will be concerned with room acoustics, building acoustics, and sounds in urban areas. He will also keep working for DHV consultancy and engineering.