You've got the power

Times: TU Eindhoven beste Nederlandse universiteit

16 september 2010 - De TU/e staat in de vandaag verschenen Times Higer Education ranking het hoogst genoteerd van alle Nederlandse universiteiten. Times noemt de 114de positie van de Eindhovense universiteit 'een indrukwekkende prestatie'. Vooral op de factor innovatie scoort de TU/e erg hoog. x1_s.jpg
    De TU/e is koploper van de Nederlandse universiteiten volgens de Times Higher Education ranking. Foto: Bart van Overbeeke

Vorig jaar stond de TU/e nog op plaats 120 in de top 200 van het Times Higher Education Supplement (THES). Dat was toen ten opzichte van andere Nederlandse universiteiten goed voor een zevende plaats. Omdat alle andere genoteerde Nederlandse universiteiten daalden ten opzichte van 2009, is de TU/e dit jaar aanvoerder van de Nederlandse instellingen in deze ranking. Leiden is de tweede Nederlandse universiteit op de lijst, op plaats 124.

De oorzaak voor de gewijzigde posities is volgens Times de verbeterde meetmethode die dit jaar is ingevoerd. De reputatie en prestaties in het verleden zijn minder belangrijk geworden; de meetbare resultaten op gebied van onderzoek, onderwijs en kennisoverdracht kregen juist meer gewicht.

Innovatie

Vooral op de parameter innovatie, die Times meet door te kijken naar het inkomen dat een universiteit krijgt uit de industrie, heeft de TU/e een uitzonderlijk hoge score: 99,8 op een schaal van 100.

Het College van Bestuur is blij dat de TU/e van alle Nederlandse universiteiten het hoogst scoort in de THE Ranking 2010. Bestuursvoorzitter van de TU/e dr.ir. Arno Peels: "Dat bevestigt en versterkt onze reputatie in de wereld als internationaal vooraanstaande universiteit."

Times Higher Education laat in een reactie weten dat de 114de plaats 'een indrukwekkend prestatie is.' "De top-200 van universiteiten van de wereld vertegenwoordigt een kleine fractie van het hoger onderwijs wereldwijd. Elke instelling die in dit rijtje staat is absolute wereldklasse."

Landenklassement

Als geheel doen de Nederlandse universiteiten het echter minder goed op de ranking. Ze staan samen nog wel vijfde in het landenklassement, achter de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada. De Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam zijn de grote verliezers. Ze moeten genoegen nemen met de plaatsen 143 en 165 terwijl ze vorig jaar respectievelijk de posities 49 en 70 innamen.  (IJ/HOP)

THE World University Rankings 2010-2011

TU Eindhoven 114 (120)